- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De leegstand van winkelpanden is de voorbije twee jaar lichtjes gedaald. Steeds meer winkels krijgen een andere bestemming.
De leegstand in Belgische steden en gemeenten bedoeg eind december 11,3%, blijkt uit nieuwe cijfers van vastgoedspecialist Locatus. Dat is een fractie lager nog dan de 11,6% die het cijfer precies een jaar geleden bereikte. Op die manier stonden er eind vorig jaar 22.557 winkels leeg. De leegstand is het grootst in Wallonië (12,7%), al is daar ook de grootste daling te zien: begin vorig jaar bedroeg het percentage nog 13,3%. Ook stadscentra hebben het moeilijk. De slechtst presterende zijn die van Verviers (47%) en Charleroi (32,6%). De leegstand zit de jongste jaren in dalende lijn, maar tegenover begin 2008 is ze nog altijd meer dan verdubbeld. Toen bedroeg de leegstand nog maar 5,1%. Dat er nu al enkele jaren kentering is in het aantal leegstaande winkels heeft alles te maken met het feit dat er minder panden op de markt zijn, geeft Locatus aan. Er worden steeds minder nieuwe panden gebouwd en bestaande winkelruimtes krijgen een andere bestemming. Dat blijkt ook uit het aantal vierkante meters, dat de jongste jaren licht gekrompen is. De leegstand is in België groter dan in Nederland (6%) en Luxemburg (9,2%), maar lager dan in het Verenigd Koninkrijk (14,1%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?