- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het maken van winst is op korte termijn geen doel, zegt Picnic medeoprichter Michiel Muller in de Volkskrant. Hij reageert hiermee op het nieuws dat de online supermarkt in de top 8 van de Nederlandse ‘burners’ staat. Dat zijn de bedrijven die het opgehaalde kapitaal het snelst opbranden om te groeien. Ook de online bloemisterij Bloomon behoort tot de topgroep.
De krant deed onderzoek naar Nederlandse burners, jonge bedrijven die teren op het geld van durfinvesteerders tot ze zelf genoeg geld genereren om zichzelf te kunnen bedruipen... of tot ze failliet gaan. De ratio die hiervoor werd gebruikt is het meest recente verlies gedeeld op het kapitaal dat is geleend. Bij een ratio van 1 is al het geleende geld verbrand, bij een ratio van 0 is niets uitgegeven.
Luxexcel (3D geprinte optiek) staat met stip op één met een burn ratio van -0,86, gevolgd door Nightbalance (een middel tegen slaapapneu, inmiddels overgenomen door Philips) met -0,47. Picnic en laadpaalbedrijf Fastned staan met een ratio van -0,45 op een gedeelde derde plaats. Bloomon, die ook in België actief is, staat op de zesde plaats met -0,23.
Picnic, die twee jaar geleden 100 miljoen euro ophaalde bij vier familiale investeringsfondsen, heeft nu dus al bijna de helft van dat geld gebruikt, zonder dat er winst wordt gemaakt. Dat betekent echter niet dat de investeringen in rook zijn opgegaan. Muller zegt tegen de Volkskrant dat het veroveren van de Nederlandse en Duitse markt een dure zaak is. “We hebben veel moeten investeren in bezorgauto’s, hubs en personeel”, klinkt het.
Volgens de topman heeft Picnic voorlopig genoeg aan het opgehaalde geld. “Al is het mogelijk dat er extra geld nodig is als de inspanningen op de Duitse markt worden opgevoerd. De komende maanden wordt dit duidelijk”, zegt hij.
Volgens hem is winst maken geen doel op korte termijn. “Je kunt ook zeggen: ik stop met groeien en ga me richten op winst. Maar dat willen we niet”, zegt Muller. Picnic verschoof al enkele keren de termijn waarop het winst zal draaien. Tot voor kort was dat 2020, maar door de uitbreiding naar Duitsland zal dat later gebeuren. Hoeveel later wil hij niet zeggen. “Dat hangt af van hoeveel gas we daar gaan geven. Maar ik vermoed dat we de pedaal eerder dieper zullen intrappen dan dat we afremmen”, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?