Spadel
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Spadel
Spadel heeft dit jaar een solide eerste semester achter de rug, zowel wat de verkoop als wat het marktaandeel betreft. De stijgende grondstof- en energieprijzen hebben daarentegen een flinke impact op het bedrijfsresultaat.
Spadel heeft in de eerste helft van dit jaar een sterke omzetgroei geboekt, vooral dankzij de toegenomen volumes en de lancering van enkele innovaties. Het bedrijf klokte af op 156,7 miljoen, een stijging met 11,2% ten opzichte van het voorgaande jaar. Alle markten van de groep deden van het goed: BeLux (bijna +10%), Nederland (+10,5%), Frankrijk (9,3%) en Bulgarije (+24%). De onderneming beweert ook al zijn markten sneller te zijn gegroeid dan haar concurrenten. Bovendien heeft het zijn leidende positie in België en Nederland naar eigen zeggen ook kunnen versterken.
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn: het bedrijfsresultaat (EBIT) van Spadel daalde met 33%. Volgens de groep waren prijsverhogingen en een besparingsplan niet genoeg om de exploderende grondstof- en energieprijzen te compenseren. "(Spadel) blijft bijzonder waakzaam voor de evolutie van de grondstof-, verpakkings-, energie- en transportprijzen, die op een uitzonderlijk hoog niveau blijven, blijven stijgen en op de marges wegen. De groep voorspelt daarom een aanhoudende omzetgroei, maar een aanzienlijke daling van het bedrijfsresultaat voor het volledige jaar 2022”, aldus het bedrijf, dat benadrukt dat het vinden van een evenwicht tussen de stijgende grondstofprijzen en de retailprijzen de komende maanden een grote uitdaging zal zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?