- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Yoghurt deed het niet goed in 2021, deels als gevolg van een boemerangeffect door het uitstekende jaar 2020. Er zijn echter enkele groeiende trends, waaronder skyr, Griekse yoghurt en proteïnerijke producten. De consument lijkt verdeeld in twee kampen: de gezondheidsfreaks en de hedonisten.
Het is een beetje een terugslag voor de zuivel. Na een sterk 2020 zit de categorie sinds een jaar in een dipje. We hebben het hier voor alle duidelijkheid uitsluitend over yoghurt, zowel de vaste als de drinkbare varianten. Het segment van de melkdesserts (dessertcrèmes, mousses, rijstpudding, enzovoort) en dat van ijskoffies, waaraan we elk jaar een apart artikel wijden, blijven hier dus buiten beschouwing. Het yoghurtsegment ‘pur sang’ zat met een omzetdaling van 4,45% in de hoek waar de klappen vielen. De oorzaak? Een daling van de volumes met maar liefst 4,52%, zonder dat deze krimp ook maar enigszins gecompenseerd werd door een prijsstijging (NielsenIQ-gegevens op jaarbasis, gestopt op 27 maart).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?