Yvon Guérin, huidig managing director bakery products, wordt vanaf 1 juli de nieuwe CEO van Vandemoortele. Daarmee volgt hij Jules Noten op die na 8 jaar afscheid neemt van het bedrijf.

Na acht jaar trekt CEO Jules Noten een streep onder zijn carrière bij Vandemoortele.  Hij startte zijn loopbaan bij het bedrijf als managing director bakery products om de bakkerijafdeling te helpen groeien, waarna hij in 2014 aangesteld als de nieuwe topman van het bedrijf. Hoogtepunten van zijn beleid vormden onder meer de integratie van de Franse bakkerij business en de overname van de Italiaanse focaccia- en ciabattaproducent La Lanterna. “De belangrijkste verwezenlijkingen van Jules bestaan eruit dat hij de rendabiliteit van de Vandemoortele Group substantieel heeft weten te verbeteren, en dat hij de klant en de consument centraal gezet heeft in ons denken en handelen. Daarnaast is hij erin geslaagd een op mensen gerichte bedrijfscultuur te installeren”, verklaart Jean Vandemoortele, voorzitter van de raad van bestuur.

Toch is het na 8 jaar de tijd om de fakkel door te geven aldus Jules Noten:  “Ik word dit jaar 60 en zet hiermee de volgende stap in mijn carrière. Bij Vandemoortele staan verschillende projecten op de rails en recentelijk namen we onze intrek in het nieuwe Food Experience Center. Een mooier moment om de fakkel door te geven, kon ik me niet indenken." Jules Noten zal zich in de toekomst toeleggen op enkele andere internationale bestuursmandaten.

Internationale groei

Vanaf 1 juli zal de ex-CEO worden opgevolgd door Yvon Guérin, de huidige managing director bakery products. Hij moet met zijn ruime internationale ervaring in de voedingssector helpen om het bedrijf op een winstgevende en duurzame manier te laten groeien. Zijn focus? Niet het hervormen van het bedrijf, maar wel de nadruk op internationale groei.

En de nieuwe CEO heeft grootse plannen voor het bedrijf: “Wat de afdeling Margarines, Culinaire Oliën en Vetten (MCOF) betreft, zullen we ons marktaandeel verder consolideren met een sterke focus op het foodservice-kanaal. Daarnaast groeit de markt voor Bakery Products (BP) voortdurend, eveneens met de nadruk op foodservice. Ook zien we als groep grote mogelijkheden in de export van authentieke bakkerijproducten, zoals Franse croissants en Italiaanse foccacia’s, tot buiten de Europese grenzen. Vandemoortele blijft op internationaal niveau gestaag werken aan een tasty future, en dat steeds op een maatschappelijk verantwoorde manier”, gaat Yvon Guérin verder.

Omzet: -2%

Naast zijn nieuwe CEO stelde Vandemoortele ook zijn jaarcijfers voor boekjaar 2019 voor. Het bedrijf tekende als gevolg van de dalende trend in de grondstofprijzen en deels door een bewuste vermindering van het aantal productreferenties in de Bakery-afdeling, een lichte daling op in de omzet van 2%. Daartegenover steeg de REBITDA met 16,9% tot 152 miljoen euro. Voor de Bakery-afdeling noteert Vandemoortele een winstgroei van 21,1%, tot 95,8 miljoen euro. Deze stijging valt grotendeels te danken aan kostenbesparende maatregelen op het vlak van productie en logistiek, en bij de aankoop van grondstoffen en verpakkingen. In de MCOF-tak werd een sprong van 9,3% gemaakt tot 56,1 miljoen euro, andermaal het beste resultaat ooit.