Zalando
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zalando
Zalando kon de sterke resultaten van vorig jaar niet verderzetten: in het tweede kwartaal van 2022 stabiliseerde het butohandelsvolume en daalden de omzet en de winst. Het aantal actieve klanten steeg wel met 11%. Toch blijft het bedrijf optimistisch voor de tweede helft van 2022.
In het tweede kwartaal van 2021 behaalde Zalando nog buitengewoon sterke resultaten als gevolg van de e-commerceboom onder meer door corona. Die straffe cijfers kan het bedrijf in dezelfde periode dit jaar niet evenaren. Zo bleef het brutohandelsvolume stabiel op 3,8 miljard euro. Volgens Zalando is die stabilisatie te wijten aan externe factoren zoals een lager consumentenvertrouwen, de inflatiedruk en tekorten in de bevoorrading. Ook de omzet daalde met 4% tot 2,6 miljard euro. “Voornamelijk als gevolg van de overgang van onze business naar een platformmodel”, verklaart het modeplatform in een persbericht. Tot slot zakte ook de winst fors: de nettowinst daalde van 120,4 miljoen naar 14 miljoen euro en het aangepaste bedrijfsresultaat (EBIT) zelfs van 184,1 miljoen naar 77,4 miljoen euro.
Toch is er licht aan het einde van de tunnel. Zo groeide het aantal actieve klanten met 11% tot meer dan 49 miljoen en wist het bedrijf zijn loyaliteitsprogramma Zalando Plus fors uit te breiden (+164%) tot meer dan 1,5 miljoen leden. Ook het aantal bestellingen steeg van 65,5 naar 67,8 miljoen. Klanten gaven daarbij wel minder uit per winkelmandje: gemiddeld zo’n 55,9 euro in plaats van 57,7 euro in dezelfde periode vorig jaar.
Het modeplatform benadrukt dat het zijn actieplan om zich aan te passen aan de huidige volatiele omstandigheden succesvol heeft uitgevoerd en kijkt hoopvol naar de toekomst. “Zalando verwacht een verbeterde winstgevendheid en een terugkeer naar groei in de tweede helft van het jaar, en bevestigt daarmee haar vooruitzichten voor het hele jaar”, klinkt het. Concreet verwacht het bedrijf dat zijn brutohandelsvolume zal groeien met 3 à 7% tot zo’n 15,3 miljard euro. Daarnaast gaat het uit van een omzetgroei tot 3% en een stijging van de winst tot 260 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?