Zalando
Zalando wil zijn klanten nog meer inspireren en lanceert daarom een nieuw visueel format in samenwerking met het mode- en lifestyleplatform Highsnobiety: Stories. Dat zijn onder andere korte video’s waarin consumenten inspirerende mode- en cultuurtrends kunnen ontdekken.
Klanten inspireren, dat is het doel van het nieuwe visuele format ‘Stories’ dat Zalando vandaag lanceert in samenwerking met Highsnobiety, een Duits mode- en lifestyleplatform dat draait rond storytelling. Stories dat zijn onder andere korte video’s van 1 à 2 minuten waarin culturele trendsetters, stijlexperts, bekende merken, artiesten en andere talenten consumenten inspireren met modecontent, nieuwe trends, bredere culturele perspectieven en nog veel meer. Het idee ontstond een jaar geleden toen Zalando een meerderheidsbelang nam in Highsnobiety. “Uit intern onderzoek bleek dat consumenten bij Zalando vooral op zoek zijn naar inspiratie. Daarom hebben we onze krachten gebundeld met Highsnobiety zodat we onze retailexpertise kunnen koppelen aan hun kennis over storytelling en nieuwe content formats om op die manier onze klanten nog meer te inspireren. En dat resulteerde uiteindelijk in Stories op Zalando, dat sinds vandaag terug te vinden is in een speciale content hub en via verschillende interactiepunten op de website, app en socialmediakanalen van Zalando”, vertelt Anne Pascual, senior vice president product design bij Zalando.
5 series
Stories is opgedeeld in 5 series die wekelijks worden voorzien van nieuwe content: Cover Story, Style Bible, Guest Edit, The Perfect X en Unpacked. Cover Story geeft het publiek een kijkje in de persoonlijke wereld en stijl van hippe beroemdheden. Starten doet de reeks met het verhaal van de Britse zangeres, songwriter en producent Charli XCX. In Style Bible delen creatievelingen de esthetische handleiding waar zij persoonlijk naar leven. In de eerste editie vertelt de Iers-Schotse zanger-muziekproducer Sega Bodega bijvoorbeeld over zijn eigen stijlregels. In Guest Edit delen lokale en internationale creatievelingen wat hun favoriete kledingstukken zijn, waarom ze die mooi vinden en hoe deze stukken in hun persoonlijke stijl passen. The Perfect X brengt dan weer Zalando-experts uit de industrie samen om de totstandkoming van het perfecte mode-item te bespreken. En in Unpacked krijgen klanten unieke inzichten in belangrijke modeproducten, trends en persoonlijkheden.
Wie er zal figureren in de video's wordt beslist door Zalando en Highsnobiety. "We kijken niet naar het aantal volgers van een bepaalde trendsetter of de grootte van een bepaald merk, wel naar het feit of het talent past bij het verhaal dat we willen vertellen. Soms kan het zijn dat we bijvoorbeeld een kleinere talenten uit een specifiek land aan het woord laten omdat zij een sterke culturele boodschap uitdragen waar wij achterstaan en die we willen delen met onze consumenten. Deze Story zal dan ook in elk land beschikbaar zijn en dus niet enkel in het land waarvan de influencer afkomstig is", aldus Pascual.
Stories geeft trouwens niet alleen meer visibiliteit aan lokale of internationale trendsetters, stijlguru's, artiesten en dergelijke, maar biedt ook een belangrijke opportuniteit voor merken. "Dankzij Stories op Zalando kunnen brand partners hun speciaalste, meest premium of meest verrassende producten onder de aandacht brengen", vertelt David Fischer, oprichter en uitgever bij Highsnobiety, die erg enthousiast is dat het bereik van Zalando wordt ingezet om topmerken en culturele trendsetters in mode en cultuur onder de aandacht te brengen.
Winkelervaring
Hoewel het bij Stories vooral draait om klanten inspireren, werd ook de winkelervaring geïntegreerd in het concept. Alle items die te zien zijn in de video's of die merken, trendsetters of stijlguru's zelf leuk vinden kunnen consumenten namelijk kopen. Zo kan je bijvoorbeeld de jeans die haarstylist Taiga draagt tijdens het creëren van een avant-garde kapsel kopen op de pagina van zijn Story of zijn alle items uit de slaapkamer waar de cover story met Charli XCX werd opgenomen te koop.
“Stories vormt een nieuw hoofdstuk voor Zalando. Waar het vroeger vooral ging om de pure kooptransactie willen we nu meer inzetten op het culturele aspect, emoties en inspiratie. Door samen te werken met fantastische partners - van culturele trendsetters tot stijlexperts en topmerken - bieden wij onze klanten een nieuwe modebeleving aan. We gaan verder dan de traditionele winkelervaring door niet alleen inspiratie centraal te stellen, maar voor het eerst ook een sterk standpunt uit te dragen en belangrijke gespreksonderwerpen op gang te brengen", besluit Anne Pascual. "Stories heeft een enorm emotioneel potentieel."
Momenteel is de nieuwe visuele content beschikbaar in 11 landen, waaronder België en Nederland, maar Zalando heeft de intentie om dit in de toekomst nog verder uit te rollen naar andere markten.