Lutosa, het merk van diepvriesproducten, zal voortaan Belviva heten. Met de BEL van België en VIVA in overeenstemming met het optimistische karakter van het merk. De producten zelf blijven ongewijzigd, net als de vertrouwde verpakking in de Belgische driekleur. Met deze naamsverandering speelt het merk in op zijn unieke, Belgische identiteit.

In een eerste fase zal Lutosa omgedoopt worden tot ‘Lutosa wordt Belviva’. Begin 2021 is de naamsverandering dan een feit en spreken we enkel nog over Belviva. Philipp Kluck, kersvers general manager Iglo Belgium, licht toe: “Lutosa is een Belgisch merk. Al sinds het ontstaan in 1981 worden niet alleen onze producten in België geproduceerd en verpakt, ook de aardappelen komen uit de dichte buurt van de fabrieken in West- en Oost-Vlaanderen. Met de nieuwe merknaam Belviva willen we dan ook de Belgische identiteit van onze diepvriesproducten benadrukken. Bovendien is dit voor de organisatie een categorie die volledig lokaal wordt aangestuurd. Alle activiteiten worden in België bedacht en uitgevoerd door lokale teams.” 

Belgische merknaam voor van oorsprong Belgische producten

En hoewel het een logische keuze is van Lutosa om de lokale oorsprong van zijn producten te versterken via een naamsverandering, stelt Philipp Kluck dat dit niet de enige reden is: “In 2013 werd Lutosa overgenomen door McCain. Om een monopolie te vermijden, moest deze laatste de merknaam Lutosa in Retail doorverkopen. In 2014 heeft Findus de Belgische retailactiviteiten van Lutosa gekocht. In 2016 heeft Nomad Foods, die ook Iglo onder zich heeft, Findus overgenomen en zo dus ook het merk Lutosa, wiens merknaam in Retail nog steeds gewijzigd moest worden.” 

De naamsverandering is meteen de eerste van vele stappen om het Belgisch karakter van de Belviva producten bij het grote publiek nog te versterken. “De komende jaren willen we Belviva positioneren als het merk van én voor de Belgen. Met de rebranding willen we onze Belgische identiteit versterken en nog meer humor en plezier brengen. Onze missie is geslaagd als de Belgen dankzij Belviva meer van het leven gaan genieten. Onze Belgische friet is nu al de N°1 branded SKU in Retail, in waarde en volume en onze Belgische ovenfriet groeit met +57 in rotatie YTD. Totaal Lutosa YTD groeien we met 15,2%”, besluit Philipp Kluck. 

Belviva steunt Belgische friet met petitie ‘Voteforbelgianfries’ 

Deze zomer lanceert Belviva de petitie ‘voteforbelgianfries’. Met deze petitie wil het merk voor eens en altijd de Belgian in Belgian fries claimen. 9 op 10 Belgen vindt immers dat de friet deel zou moeten zijn van het Belgisch patrimonium. Niet alleen kent de frietcultuur haar oorsprong in België, frietjes zijn onze Belgische trots (top 3 producten waar Belgen het meest trots op zijn) en nog 6 op 10 Belgen vindt dat de standaard benoeming voor frietjes ‘Belgian fries’ moet zijn. 

Om ook de rest van de wereld en zeker de Amerikanen te overtuigen van de correcte benaming van frietjes, gaat de petitie live op 13 juli, de dag waarop de Amerikanen de National French Fry day vieren

Rechtzetting door Lutosa

Omdat het nieuws over de nieuwe naam van Lutosa de nodige verwarring veroorzaakte bij professionals uit de sector, stuurde Lutosa een nieuw persbericht de wereld waarin het benadrukt dat het Belgische merk Lutosa niet verdwijnt. "Het merk zal de B2B-sector blijven bedienen zoals het dat sinds 1978 doet. Sinds de verkoop van de retailtak aan Iglo/Findus in 2014 is het Iglo/Findus dat producten met de merknaam Lutosa in de retail verkoopt", schrijft het bedrijf. "Deze retailproducten veranderen van naam omdat Iglo/Findus de merknaam Lutosa vanaf begin 2021 niet meer mag gebruiken. Het merk Lutosa blijft echter wel beschikbaar voor professionelen met de kwaliteitsproducten van Lutosa NV, afkomstig van de twee productiesites in Leuze-en-Hainaut en Sint-Eloois-Vijve. De consument zal de Belgische Lutosa-frieten nog steeds kunnen blijven eten, maar dan via professionele kanalen zoals bijvoorbeeld frituren."

Het bedrijf benadrukt ook dat de beslissing van Europa om de naam te veranderen geen betrekking heeft op de business-to-businessmarkt, noch op de retailmarkt buiten Europa. "Op deze beide markten zullen de producten van het merk Lutosa nog steeds worden verkocht. Lutosa is een sterk merk dat gegroeid is vanuit onze familiegeschiedenis, onze Belgische afkomst, de kwaliteit van onze producten, onze service en onze commerciële aanpak. We blijven ons met passie en overtuiging inzetten om ons merk verder te ontwikkelen in de hele wereld”, zegt Lieve Jans, marketing director bij Lutosa.

De sites van Leuze en Sint-Eloois-Vijve zijn op geen enkele manier betrokken bij de aangekondigde naamswijziging.