- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Nadat verschillende winkels van Delhaize met leveringsproblemen kampen, eisen zelfstandige uitbaters een schadevergoeding. Delhaize gaat met hen rond tafel zitten.
Het bijna helemaal geautomatiseerde magazijn van Delhaize in Ninove zorgt voor problemen: in winkels in het hele land – hoeveel is niet geweten – duiken er lege rekken op. De tekorten laten zich voelen bij koffie, ontbijtgranen, chocolade, koekjes en chips. Het probleem zit volgens Delhaize bij een machine die blokkeerde na een technisch defect. Geen structureel probleem dus, al spreken de zelfstandige supermarktuitbaters dat tegen. Volgens hen zijn er al sinds 2019, het jaar waarin het magazijn in Ninove in gebruik werd genomen, problemen met leveringen. Vooral op piekmomenten zou Delhaize er volgens hen niet in slagen voldoende te bevoorraden. De zelfstandige uitbaters van Delhaize vragen nu een compensatie voor het omzetverlies dat ze lijden. Sectorfederatie Buurtsuper heeft een tool ontwikkeld waarmee kan aangegeven worden welke producten niet geleverd werden, zodat het omzetverlies kan berekend worden. Delhaize heeft nu een bestellimiet ingevoerd voor de getroffen productcategorieën, zodat alle winkels gelijk beleverd worden. De zelfstandige uitbaters zijn daar niet over te spreken, omdat het het probleem niet oplost. Delhaize gaat nu met hen samenzitten om tot een oplossing te komen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?