- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na Colruyt, Jumbo, Alvo en Match starten binnenkort ook Delhaize en Albert Heijn met de verkoop van zelftesten. Carrefour, Lidl en Aldi zijn voorlopig niet van plan om hun voorbeeld te volgen.
“Vier eindejaar in kleine kring, denk aan ventilatie en doe een zelftest”, dat is het advies van viroloog Steven Van Gucht voor de komende eindejaarsfeesten. Een advies dat supermarkten goed opvolgen, want na Colruyt, Alvo, Match en Jumbo hebben nu ook Delhaize en Albert Heijn beslist om zelftesten aan te bieden in hun winkels. Bij Delhaize starten ze donderdag al met de verkoop. Albert Heijn volgt later dit jaar. “Ons doel is om ze voor Kerstmis in al onze Belgische winkels aan te bieden, misschien zelfs al vanaf donderdag”, vertelt Ann Maes, woordvoerster van Albert Heijn België, aan Gondola. Albert Heijn zal ze net als in Nederland aanbieden tegen 2,99 euro per stuk, in plaats van 3,50 euro zoals de andere Belgische retailers doen. Naast de winkels in eigen beheer zijn er ook een aantal franchisewinkels, onder meer van AD Delhaize, die de zelftesten aanbieden.
Hoewel zelftesten, zeker met het fors toenemende aantal omnikron-besmettingen, enorm populair zijn zijn niet alle retailers van plan om ze te verkopen. Carrefour laat weten voorlopig geen plannen te hebben om ze aan te bieden. Hetzelfde geldt voor Aldi en Lidl, al benadrukt die laatste dat “het deze piste nog bestudeert en voorlopig nog geen concrete beslissing heeft genomen over de kwestie."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?