- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hoewel de meningen over het cijfer zelf uiteen lopen, zijn de organisaties en handelaars het desondanks met elkaar eens dat de zomersolden van dit jaar een slechter resultaat opleverden dan die van dezelfde periode vorig jaar. Volgens het NSZ, daalde de resultaten met 1,5%, en volgens Comeos met 2%. Mode Unie, een filiaal van Unizo, spreekt zelfs over 6%. UCM geeft aan de resultaten volgens haar verschillen per provincie.
Voor Comeos, UCM en NSZ, is het mooie weer één van de factoren die de resultaten hebben beïnvloed, aangezien de consumenten reeds veel zomerse artikels hadden aangekocht voor de soldenperiode. Comeos, NSZ en Unizo spreken ook over het meteorologische systeem dat in juni plaatsvond: regenachtig in het begin van de solden en bloedheet op het einde, waardoor de consumenten meer thuis zijn gebleven en hun aankopen op het internet deden. De zomersolden op internet tekende wel een beter resultaat op in vergelijking met vorig jaar (+2% volgens Comeos).
Volgens NSZ vormt Waals-Brabant de uitzondering in goede zin: de handelaars praten er over een status quo of zelfs een lichte groei. In Henegouwen daarentegen, is er een dalende trend op te meten met soms diepe dalen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?