iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
#7 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Dit keer is het de beurt aan zuivel.
Ook specifiek voor de zuivelcategorie noteerden we in 2020 een aanzienlijke stijging in de bestedingen voor thuisverbruik (+12%) en in 2021 een lichte terugval (-4%). Dit resulteerde vorig jaar in een totale zuivelbesteding van 3 miljard euro. 58% van deze omzet wordt gedraaid in de grotere supermarkten (DIS 1). Zij verliezen wel jaarlijks marktaandeel onder andere aan e-commerce.
Ook voor kaas noteren we een gelijkaardige evolutie als voor de totale voedingsmarkt: +12% in 2020 en -3% in 2021, goed voor een thuisverbruik van 12,4 kg per capita in 2021. 52% van dit volume komt op conto van hardekorstkazen. Zij verliezen op termijn wel aandeel ten voordele van zachte kazen.
De Belgische kazen hebben binnen de Belgische kaasmarkt een volumeaandeel van 16,4%. Dit is terug wat hoger dan in 2020 (15,7%). In Vlaanderen en in bestedingen ligt dit marktaandeel voor Belgische kazen hoger, namelijk 25%. Belgische kazen hebben het hoogste volumeaandeel binnen halfhardekorstkazen, bij ouderen en in speciaalzaken en buurtsupermarkten.
Het thuisverbruik van consumptiemelk daalde in 2021 met 5% na de forse stijging met 9% in 2020. We kwamen daardoor in 2021 uit op een thuisverbruik van 42,1 liter per capita. In Vlaanderen ligt dit nog iets hoger (43,0 liter per capita). Binnen consumptiemelk deden de Belgische merken het sinds de coronacrisis beter. Ze haalden in 2021 een volumeaandeel van 13,7% terwijl dit in 2019 maar 12,9% was. Het volumeaandeel van bio binnen consumptiemelk steeg van 3,2% in 2020 naar 3,6% in 2021. Binnen consumptiemelk is witte melk de belangrijkste categorie (85% van het volume) en binnen witte melk heeft halfvolle melk het grootste volumeaandeel (67%). Het volumeaandeel van halfvolle melk is bovendien gestegen, net als dat van volle melk en dit vooral ten koste van AA melk. Ook het thuisverbruik van plantaardige drinks kende in 2021 een lichte terugval na een forse stijging in 2020. In 2021 kwam het thuisverbruik van deze drinks uit op 3,9 liter per capita. Hierdoor kwam het volumeaandeel van deze plantaardige drinks tegenover consumptiemelk in 2021 uit op 8,4%. In 2019 was dit aandeel 8,0% en in 2020 was dit 8,3%. De trend is dus licht stijgend.
Bij de andere zuivelproducten gelden dezelfde conclusies: na de stijging in 2020 volgt een lichte terugval in 2021. Voor 2021 kwamen we naast een thuisverbruik van 42,1 liter per capita voor consumptiemelk en van 12,4 kg per capita voor kaas uit op een consumptie per capita van 10,2 kg yoghurt, 1,7 kg boter, 2,3 liter room, 4,8 liter ijs, 3,9 kg desserts en 2,5 kg verse witte kaas.
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?