iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
In België kocht 30% van de consumenten het voorbije kwartaal een product nadat ze het op social media hadden gezien. Ongeveer de helft onder hen koopt ook rechtstreeks via dat kanaal. Dat blijkt uit de driemaandelijkse enquête van Klarna: Shopping Pulse.
Social media zijn niet meer weg te slaan uit ons leven en dat laat zich ook voelen in onze manier van winkelen. Hoewel 35% van de Belgische consumenten nog steeds liever fysiek winkelt, is het percentage van Belgen die liever online shoppen gestegen tot 26%. Ruim 30% van de consumenten heeft het voorbije kwartaal een product gekocht nadat ze het op sociale media hebben gezien, maandelijks gaat het om 33%. Zo blijkt uit onderzoek van Klarna. Ongeveer de helft van hen koopt ook rechtstreeks via social media. Dat klanten kiezen voor online komt vooral omdat ze zo tijd kunnen besparen (77%), prijzen beter kunnen vergelijken (76%) en kunnen genieten van een ruimer assortiment en lagere prijzen (71%). Meer sociale interactie (84%) en een betere klantenservice (75%) zijn dan weer redenen om fysiek te gaan winkelen.
Als we kijken naar de populariteit van de verschillende social media-platformen zien we dat Facebook in België met 51% nummer 1 staat, gevolgd door Youtube (43%) en Instagram (25%). Bij de Gen Z-consumenten zijn vooral Instagram en TikTok erg in trek. Maar liefst 37% van hen heeft de voorbije maand een product gekocht nadat ze het op TikTok hadden gezien. De meeste Belgische consumenten ontdekken en shoppen trouwens via de sociale netwerken van een merk (56%), via influencers (32%) of via retailers (31%). Influencers zijn dan weer erg hip bij Gen Z (36%) en Millenials (39%).
Ook live shopping zit in de lift. Volgens Klarna hebben 1 op de 10 Belgische shoppers onlangs deelgenomen aan een live shopping-event, bij de Gen Z’ers gaat het om zelfs 22%. “Deze moderne online versie van teleshopping zit in de lift in België omdat het interactiever is (30%), inspiratie geeft (29%) en real-time engagement biedt. Met al dat shoppen en ontdekken via sociale media is het geen wonder dat mobiel winkelen aan populariteit wint in ons land (35% in Q2 2022 tegenover 33% in Q1 2022 en 25% in Q4 2021))”, verklaart Klarna.
Hoewel online aan populariteit toeneemt, blijft het volgens consumenten wel belangrijk dat retailers investeren in nieuwe technologieën. Volgens 15% van de consumenten zou AR/VR bijvoorbeeld bijdragen tot een betere winkelervaring op een livestream shopping event. "Frictieloos kunnen betalen, zowel online (56%) als in de winkel (55%), is de meest gewenste switch die Belgische consumenten willen. Gepersonaliseerde service en productaanbevelingen (42% online & 37% offline) zijn de volgende op het verlanglijstje", voegt Klarna er nog aan toe.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?