Het jaarlijkse ‘Summer Fancy Food Show’- salon in New York, met een panel vol food trendwatchers, stelt de tien belangrijkste voedingstrends voor. Wij geven alvast een overzicht van de trends die u zeker niet mag missen…
1.Upcycled Foods
“Nu consumenten steeds meer leren over voedselverspilling en recyclage steeds belangrijker wordt, duiken er enkele interessante toepassingen op van producten die anders weggegooid zouden worden”, vertelt trendspotter Melanie Zanoza Bartelme.
Voorbeelden? Assured Edge Solutions/Healthier Way, dit is een zoete aardappelbloem gemaakt van ‘lelijke’ zoete aardappelen. Normaal worden die ‘lelijke’ producten weggegooid, maar in dit geval krijgen ze een nieuw leven in de vorm van zoete aardappelbloem.
Maar ook de pizza van Scraps Frozen Foods is een voorbeeld van 'gerecycleerde' voeding. Het bedrijf maakt diepgevroren pizza’s met een saus en garnituren op basis van groenteresten en lelijke groenten.
2.Mission-Driven Companies
Bedrijven en producten die zich richten op maatschappelijke en ecologische aangelegenheden worden steeds populairder bij het publiek.
Dat is het geval bij Afia Foods en zijn Falafel & Kibbeh. Het bedrijf wordt geleid door vrouwen die steun bieden aan Syrische vluchtelingen . Andere voorbeelden zijn Luv Michael Granola, een bedrijf dat mensen met autisme opleidt en tewerkstelt, en Sindyanna of Galilee, met zijn Za’atar Peace Mix, een non-profitorganisatie geleid door vrouwen die eerlijke handel willen promoten en Arabische vrouwen toegang willen geven tot onderwijs en economische opportuniteiten.
3.New Sources of Protein on the Go
De trends op het vlak van proteïnen en convenience zorgen voor nieuwe innovaties.
Als voorbeeld geeft het salon Simply Free Wellness Yogurt, een plantaardige yoghurt op basis van eiwitzaden van komkommer, en de pulp van de cacaovrucht als natuurlijke zoetstof. Een andere innovatie? Egg Thins de Crepini, pannenkoeken op basis van eieren en bloemkool.
4.West African Foods
“Ik ben blij dat ik de eerste tekenen zie van wat ik hoop dat een groeiende variëteit is aan artisanale producten uit West-Afrika en hun continue invloed op de Nieuwe Wereld regio’s”, vertelt trendspotter Tonya Hopkins.
Voorbeelden? De pindasaus van Hapi African en de confituur van cashewnoten van het merk Zena.
5.Global Hot Sauces
Pikante sauzen die smaken uit heel de wereld aanprijzen en die gemaakt zijn op basis van een familierecept, waren erg populair op het salon in New York.
Zo zagen we onder meer de Lime Leaf Sambal saus van Auria’s Malaysian Kitchen langskomen. Deze pikante saus met Maleisische roots is gebaseerd op een familierecept. Een ander voorbeeld? De Cantina Royal saus, geïnspireerd door de Mexicaanse keuken, werd gecreëerd door het Cantina Royal-restaurant in Brooklyn.
6.Raising the Cocktail Game
Met behulp van mixers, tonics en leuke garnituren kunnen mensen nu ook thuis kwaliteitsvolle cocktails maken.
Op het salon ontdekten we onder meer de Peninsula Premium Cocktail Cherries van Gray and Company. Deze kersen werden in Amerika geteeld en zorgen voor een “niet te zoete” garnituur bij de cocktail. Ook de 1pt One Part mocht niet ontbreken. Deze kruidentheeën zijn perfect om met vodka, gin of andere sterkedranken te mixen.
7.Frozen Dessert Renaissance
Wie dacht dat frozen desserts enkel een hype zijn, heeft het mis. Volgens het expertenpanel van het salon in New York zit er immers wel toekomstmuziek in deze trend. Het begon allemaal met frozen ice cream dat niet alleen rijk aan proteïnen is, maar ook het perfecte alternatief vormt voor zuivelproducten en bovendien in talrijke smaken van overal ter wereld beschikbaar is. Ondertussen is het gamma flink uitgebreid en vinden we onder andere diepvriestaarten en -gebakjes terug.
Toppers op het salon waren onder meer de Belgian Boys met hun Cheesecakes & Lava Cakes, zogenaamde ‘heat-and-serve’ of ‘thaw-and-serve’ taarten. Sweet Nova verkoopt op zijn beurt dan weer diepvriessmoothies zonder zuivel, op basis van superfoods die werden omgetoverd tot ijsjes.
8.Water Everywhere
Er lijkt maar geen einde te komen aan de innovaties binnen de watercategorie en dat heeft zo zijn redenen. Deze categorie zou in de komende 5 jaar immers nog flink groeien, aldus experten.
Maak kennis met de verrassende innovatie TapDrops. Het gaat om een gamma aan vloeibare concentraten die je kan toevoegen aan water om zo water uit een specifieke regio ergens ter wereld na te bootsen. Verkiest u water uit Parijs, uit New York of toch liever uit Tokio?
9.Nutritious Grains
Granen worden geprezen om hun voedingsstoffen, inclusief de gekiemde soorten. We vinden ze overal en en volgens experts is het dan ook een trend die niet snel zal verdwijnen.
Een voorbeeld? De Superfood Cereals van Living Intentions. Deze granen met een hoog vezelgehalte zijn gemaakt op basis van gekiemde ingrediënten.
10.Mushroom Love
De interesse in champignons blijft maar toenemen. En dat niet alleen door hun smaak, maar ook omwille van hun voedingsstoffen en hun geneeskrachtige werkingen.
The Mushroom Benefit pakte uit met Cuisine Bags, een mix van champignons in een zakje waar je soep, ragout of marinades aan kan toevoegen.