- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na de daling van afgelopen jaar zetten supermarkten weer in op folderaanbiedingen. In het begin van 2013 werden 16% meer acties geteld door folderpromotiespecialist PCNData. Het aantal acties met private labels steeg met 18% tot bijna een derde van alle aanbiedingen.
In 2012 organiseerden de supermarkten 2% minder folderacties, maar die daling kreeg geen vervolg in de eerste 20 weken van 2013. De supermarktketens toonden in deze periode bijna 56.500 folderpromoties, tegen 46.000 tijdens dezelfde periode in 2012. PCNData telde voor deze cijfers de folderaanbiedingen per keten. Coupons werden niet meegerekend.
Opvallend is dat huismerken een grotere rol spelen in de folders. Het aantal acties met private labels steeg met 18% tot bijna 20.000. Bijna een derde van iedere folderaanbieding van de supermarkten was een huismerk. Bij Albert Heijn was dat zelfs bijna de helft. “Het is een manier om onderscheid te creëren. Unieke producten die de collega supermarktorganisaties niet bieden. In Nederland is het voor AH een beproefd middel om klanten te trekken en te binden. Deze strategie projecteert men nu ook op de Belgische markt”, aldus directeur Ruben Boas van PCNData.
Match verdubbelde zijn aantal folderpromoties met huismerken naar ruim 1.400. Dat de retailer inzet op prijs is waarschijnlijk een poging om zijn dure imago af te schudden, nadat Match en Smatch als duursten uit een Tets-Aankoopstudie van vorige maand kwamen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?