Serie 25 jaar Gondola: en hoe zat het dan met Colruyt?
#5 In juni 1994 rolde het allereerste nummer van Gondola Magazine van de persen. Vandaag zijn we 25 jaar en 247 nummers later, en nemen we de gelegenheid te baat voor een korte terugblik. Niet uit nostalgie, maar omdat we graag wilden nagaan of de onderwerpen die ons toen beroerden nu nog steeds actueel zijn. Klaar voor een kleine tijdreis naar de eerste exemplaren van ons blad?
In de komende weken blikt hoofdredacteur Christophe Sancy terug op enkele opvallende gebeurtenissen die hem zijn bijgebleven tijdens het 25-jarige bestaan van Gondola. Deze week is het de beurt aan het verhaal achter Colruyt.
Colruyt, de stille kracht van de markt, ging in 1994 door met zijn opgang. In dat jaar tekenden we ook de opening op van vijf non-foodwinkels onder de naam Droomland, dat kort daarna tot Dreamland werd herdoopt. 1994 is echter ook een rouwjaar voor de Halse distributeur. Jo, de zoon van oprichter Franz Colruyt, overlijdt immers op 6 oktober. Jo wordt zeer betreurd, binnen de groep en daarbuiten. Deze grote persoonlijkheid uit de retail spaarde kosten nog moeite om de groothandel die hij in 1958 erfde van zijn vader, om te vormen tot een echte retailketen. In 1964 opende hij de eerste Cash, voorloper van het latere Colruyt, en was het ook hij die voor de dag kwam met de ‘Laagste prijzen’-strategie en durfde te mikken op de unieke formule van de winkel in casu pakhuis en de strikte beheersystemen die leidden tot echte besparingen voor zowel klant als retailer. In het begin moest de klant nog bij aankoop van elk artikel ook een ponskaart uit het rek halen, een iconisch gegeven dat in 1987 werd afgeschaft om plaats te maken voor een moderner informaticasysteem, dat op zijn beurt zorgde voor nog meer marktaandeel. In 1994 telde Colruyt 126 winkels en was het goed voor een omzet van 50 miljard Belgische frank, of 1,239 miljard euro. Jo werd opgevolgd door zijn zoon Jef Colruyt, met het gekende succes als resultaat. De onderneming is vandaag niet alleen de onbetwiste marktleider, maar ook de absolute referentie qua prijzen. Colruyt is tegenwoordig een keten met 576 eigen winkels en 579 winkels die in België en Frankrijk gerund worden door zowel partners als zelfstandigen, en een groep die goed is voor een omzet van 9,4 miljard euro, waarvan 84% gegenereerd wordt door de retail. De voorbije 25 jaar kunnen dus zonder probleem beschouwd worden als de kwarteeuw die Colruyt aan de top bracht.
25 jaar Gondola
Bent u benieuwd welke andere gebeurtenissen onze hoofdredacteur Christophe Sancy nog zijn bijgebleven? Lees dan snel het vorige deel uit onze serie!