- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De online handel was vorig jaar goed voor een omzet van 5,62 miljard euro in België, een stijging van 15%. Maar bijna de helft van die omzet vloeide naar het buitenland, becijferde Comeos. “De Belgische webhandelaar heeft het steeds moeilijker om op te boksen tegen buitenlandse concurrentie”, klinkt het.
De Belgische consument koopt steeds meer en steeds vaker online. De omzet van e-commerce steeg in 2014 met 15%, en is nu goed voor 6,44% van de totaalomzet van de Belgische handel. 42% van die omzet gaat echter naar buitenlandse webshops of naar Belgische retailers die vanuit het buitenland opereren. De druk van buitenlandse concurrentie is dan ook moordend.
Hoge loonkost
“De structurele problemen van de handel worden bij e-commerce uitvergroot, en hebben een directe impact”, zegt Dominique Michel (CEO Comeos). “Onze loonkost ligt 20% hoger dan in Nederland, we mogen ’s nachts geen bestellingen klaarmaken zodat we de facto later uitleveren dan vanuit buurlanden kan, en het is veel lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten. Op die manier rij je natuurlijk een op voorhand verloren koers.”
Belg koopt minder nationaal
De gevolgen zijn er dan ook naar. “De Belg kiest veel gemakkelijker voor buitenlandse handelaars dan in onze buurlanden het geval is”, zegt Michel. “En de Belgische handelaar die competitief wil zijn, verhuist zijn online activiteiten naar de buurlanden. Waarom zou hij ook een logistiek centrum in België uitbouwen, als het vanuit Nederland goedkoper kan, efficiënter kan werken en hij zijn klanten veel sneller kan bedienen? In 2014 ging 42% van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland. Hetzij naar buitenlandse webshops, hetzij naar Belgische handelaars die intussen vanuit het buitenland opereren. Dat is een stijging met 71% in vergelijking met 2012. Vorig jaar verloren we zo 2,4 miljard euro en misten we de kans om 8.302 jobs te creëren.“
Nachtwerk mogelijk maken
Comeos roept de federale regering op om actie te nemen. “De federale regeringspartijen beloofden om nachtwerk mogelijk te maken in de logistiek binnen e-commerce, om de loonlast te verlagen voor de lagere inkomens, en om flexibeler werk toe te staan. We rekenen er dan ook op dat het regeerakkoord snel wordt uitgevoerd”, besluit Michel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?