- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
2012 was geen goed jaar voor Delhaize Group. Het bedrijf presteerde dan wel een omzetgroei, de nettowinst viel met 77% terug.?Delhaize Group presteerde het afgelopen jaar een omzet van 22,7 miljard euro, dat is 7,7 procent meer dan in 2011. De nettowinst daalde echter met 77,8%, tot 105 miljoen euro. Door de tegenvallende cijfers verlaagde Delhaize Group voor het eerst in tien jaar het dividend.
Vooral in het laatste kwartaal deed de groep het erg slecht, met een nettoverlies van 168 miljoen euro. De Amerikaanse dochter Food Lion zorgde voor een verlies van 35,7% tot 156 miljoen euro in de Verenigde Staten omdat het haar prijzen moest verlagen. Ook in België daalde de winst met 15,1 procent tot 53 miljoen euro. Het groeiend aandeel van Colruyt en de harddiscounters zou hen hier parten spelen.
De cijfers komen niet onverwacht voor Delhaize Group. "We zijn niet tevreden, maar we hadden dit wel verwacht", zegt Communications Manager Steven Vandenbroeke. Om zich te herpositioneren wil Delhaize vooral op zijn eigen krachten inzetten, en op prijs. "Wij gaan onze historische kwaliteiten zoals ons assortiment versterken. We blijven verder in prijs investeren, maar we moeten ook van prijsperceptie werk maken. Al is prijs niet het enige aspect dat klanten lokt. Ook de winkelervaring gaan we verbeteren, bijvoorbeeld met onze New Generation Stores."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?