Sommige van onze Belgische bedrijven kunnen rekenen op een internationale uitstraling. Dat is onder meer het geval voor ACTITO en zijn platform voor de automatisering van marketing. ACTITO is marktleider in zijn domein op het vlak van retail, autoverkoop, media, banken en verzekeringen. Het bedrijf heeft momenteel een dochteronderneming in Frankrijk en is ook aanwezig in Nederland. De onderneming telt ondertussen klanten in Azië, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland.
ACTITO werd opgericht in 2000. De firma zet zijn expansie voort in een sector in volle mutatie. Voor het ogenblik telt ze 70 medewerkers en groeit ze met 20 tot 30% per jaar. We vroegen aan oprichter en directeur Benoît De Nayer en directeur ACTITO België Eric Godefroid hoe het komt dat de onderneming de successen aaneenrijgt en wat de plannen zijn voor de toekomst. “Wanneer ik terugblik op de voorbije jaren, kan ik alleen maar zeggen dat we een pionier waren in de sector, met een totaal nieuw concept”, legt Benoît uit. “Van in het begin was het ons streven om het werk te vergemakkelijken van marketeers van bedrijven die hun onderneming op de kaart wilden zetten. We hebben dat gedaan door middel van software met een zeer intuïtieve en dus gebruiksvriendelijke interface in een Saas omgeving (Software as a Service, in de cloud dus, n.v.d.r.). Vandaag kan dat vanzelfsprekend lijken, maar ik kan u verzekeren dat het dat vijftien jaar geleden helemaal niet was. Om onze toepassing te gebruiken is geen moeilijke set-up nodig, en ook geen lange en ingewikkelde opleiding. Dat is beslist een voordeel in een economie waar marketeers gemiddeld maar zo’n twee jaar doorbrengen in hetzelfde bedrijf.”
Concreet betekent dit dat het ACTITO-platform alle marketinprocessen automatiseert op basis van reële gegevens. Denk bijvoorbeeld aan een app om sms’en en e-mails te beheren om klantenwerving, cross-selling enzovoort te bewerkstellingen. De klant kan met ACTITO van big data overschakelen naar smart data, en vooral customer centric worden. Om dit voor elkaar te brengen baseert ACTITO zich op drie pijlers. De eerste hiervan is het registreren van intelligente gegevens, zoals het gedrag van de webklant, zijn aankoopgewoontes, waarom en wanneer hij zijn winkelmandje annuleert en ga zo maar door. De tweede pijler bestaat erin campagnes uit te bouwen met een geautomatiseerde inhoud in functie van wie op wat gaat reageren: mail, print, sms, push notification... De derde heeft dan weer alles te maken met wat men als ‘Marketing Intelligence & Analytics’ omschrijft, wat wil zeggen dat deze de marketeer helpt bij het bewerkstelligen van conversie, om uit de activatie reële verkoop te halen.
Hoewel hun interface eenvoudig te gebruiken is, had ACTITO toch al snel begrepen dat de klant begeleid moest worden. Eric legt uit: “Dienstverlening is altijd een topprioriteit geweest voor ons. Geautomatiseerde marketing blijft een zaak onder mensen, en het zijn die mensen die de grenzen van de technologie bepalen. Onze medewerkers werken heel nauw samen met de klant. Ze zorgen voor een snelle set-up, zodat er zo snel mogelijk lering kan getrokken worden uit de best practices en er een resultaatgerichte strategie kan worden uitgebouwd. Wij zien ons echt als de partner van ons cliënteel.” Daarna kan de gebruiker zelf steeds complexere materies behandelen. Hij kan op heel wat manieren filteren op zijn dashboards, waar hij altijd en overal over kan beschikken.
Uiteraard is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn tegenwoordig steeds meer uitgebreide en preciezere gegevens beschikbaar, waar de klant soms in lijkt te verdrinken. Het verwerken van deze smart data wordt dus steeds ingewikkelder, wat meteen de reden is waarom ze door de meeste Belgische bedrijven niet voldoende ontleed worden. Volgens Eric moet een merk vandaag de sleutelmomenten weten te herkennen waarop het zijn communicatie moet uitsturen. Het moet ook goed weten te segmenteren, om zijn verschillende doelgroepen te activeren. Op die manier kan de klant zijn succesfactoren definiëren en er ook achter komen waar hij faalt. “Vandaag is de beste hefboom om resultaten te boeken de mogelijkheid om marketingboodschappen op het juiste moment uit te sturen. Een campagne uitwerken voor de juiste persoon op het juiste ogenblik kan de conversiecijfers vermenigvuldigen met vier of zelfs met vijf.”
Wat zal de toekomst brengen?
Benoît glimlacht breed: “Mobiele communicatie is de sleutel tot de toekomst, samen met e-mail en sms (90% leesbereik). En je kunt natuurlijk ook niet voorbijgaan aan het belang van video: dit medium groeit het snelst van allemaal. Al vind ik het persoonlijk iets te vroeg om het te gaan gebruiken, daarvoor is het nog niet rijp genoeg, wat het moeilijk maakt om het te rentabiliseren.” Eric pikt in: “Technologie blijft faciliteren en de evolutie die we nu doormaken zal deze facilitatiefactor nog doen toenemen. De hoeveelheid gegevens waar we vandaag over beschikken is een echte goudmijn, en als we het goed aanpakken en stap voor stap evolueren kunnen we ervan uitgaan dat de mogelijkheden schier onbeperkt zijn. Ik zie de toekomst dan ook bijzonder rooskleurig tegemoet.”
Benoît sluit af: “De opkomst van het digitale heeft ervoor gezorgd dat er geen grenzen meer zijn. Onze Belgische markt maakt vandaag deel uit van een globale economie... Dat is een ongelooflijk gegeven. België heeft heel veel troeven in handen. We hebben ongelooflijke developers en fantastische designers, die in staat zijn om duidelijke en eenvoudige interfaces te ontwerpen, precies waar de markt om vraagt.”