iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De eerste helft van 2022 is niet echt een feest geweest voor de sterkedranken in de winkels, en dat min of meer over alle segmenten heen. Daaraan moeten we wel toevoegen dat de categorie een vruchtbaar 2021 kende, en dat de inflatie in combinatie met de daling van de koopkracht verre van ideaal was.
Er wordt altijd gezegd dat een van de sleutels tot succes voor een merk is om de volgende trend net voor de concurrentie te kunnen inschatten. Belangrijk om te vermelden is wel dat dit vooral geldt wanneer de zaken normaal verlopen, wat sinds begin 2020 en de aanvang van de coronapandemie niet meer het geval is. Als we de chronologie even overlopen, zien we dat tot op dat ogenblik de zaken eerder goed gingen, net als in tal van andere categorieën. Met de gedeeltelijke of gedurende sommige periodes volledige sluiting van de horeca, de toename van de vrije tijd van sommige consumenten en de opkomst van de beroemde online aperitieven, had de verkoop in de retail zich meer dan staande gehouden, met groeipercentages tot ruim 10 à 20%. Sinds begin 2022 bevestigen de cijfers van NielsenIQ echter dat het tij is gekeerd: er werd tijdens het afgelopen jaar (cijfers tot 2 augustus) immers een verlies van 6,36% in omzet voor het segment alcohol en sterkedranken opgetekend, voornamelijk als gevolg van een daling van de verkochte volumes (-6,04%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?