Vandaag opent Aldi zijn nieuwste winkelgeneratie in Herenthout en Jodoigne. Daarbij breekt de discounter met zijn traditionele winkelparcours en pakt het uit met een heuse versmarktbeleving. Bovendien staat ook convenience centraal. Gondola nam als eerste een kijkje in de nieuwe winkel in Herenthout.

Nog geen 4 jaar geleden liet Aldi weten dat het zijn hele winkelpark zou moderniseren, een immense operatie waar de discounter maar liefst 350 miljoen euro voor uittrok. Ondertussen kregen de meeste winkels een volledige make-over en bleef de retailer verder vernieuwen door vorig jaar onder meer zijn aanbod aan vers Belgisch vlees en losse groenten en fruit verder uit te breiden. En het innoveren stopt niet, want vandaag opent Aldi zijn nieuwste formule in Herenthout en Jodoigne. In deze winkels, die bijna dubbel zo groot zijn als vroeger (+/- 1.350 m2) en zo’n 1.600 referenties aanbieden, gooit Aldi zijn traditionele winkelparcours volledig om: waar klanten vroeger bij het binnenkomen verwelkomd werden door de wekelijkse promoties, de Aldi Specials, komen ze nu direct terecht bij de versafdeling, zoals dat het geval is bij veel open market-ketens. Verse producten vormen het hart van de nieuwe formule: zo heeft de discounter een grote versmarktbeleving gecreëerd. Daarbij ontdekken klanten eerst het uitgebreide assortiment groenten en fruit, en een selectie aan kant-en-klare producten zoals voorverpakte slaatjes, verse fruitsappen en andere bereide maaltijden en dranken. Vervolgens komen ze terecht bij het verse vlees en de verse vis, waarna de vers afgebakken bake-offproducten volgen, die ook nog steeds een belangrijke plaats in de winkel behouden en daarom in de eerste gang aanwezig zijn. De retailer heeft bewust alle verscategorieën samengebracht om winkelen voor klanten gemakkelijker te maken. “Door onmiddellijk vooraan de winkel onze verse groenten en fruit, vers vlees, verse vis en vers bereide gerechten aan te bieden kan de winkelkar meteen gevuld worden met wat bovenaan het boodschappenlijstje staat. Zo bespaart de klant tijd en wordt winkelen een pak eenvoudiger”, legt Koen Piessens, managing director sales bij Aldi, uit, die ons een rondleiding geeft door de vernieuwde winkel in Herenthout.

Dubbel zo veel voorverpakt vlees

Opvallend in de nieuwe formule is het uitgebreide assortiment vers voorverpakt vlees. “Ons koelmeubel voor vers vlees is dubbel zo groot als voorheen. Het wordt elke dag vers beleverd vanuit onze depots en elke week zullen we een product extra in de kijker zetten door het tegen nog scherpere prijzen aan te bieden”, vervolgt Koen Piessens. In tegenstelling tot de meeste andere Aldi-winkels is er in Herenthout geen winkel van vleespartner Renmans aanwezig. “Maar we bieden zelf wel een uitgebreider assortiment van de populairste producten aan”, voegt onze gesprekspartner snel toe. De samenwerking met Renmans wordt niet in twijfel getrokken, maar ze hindert Aldi duidelijk niet meer om in te spelen op de consumententrends en een oplossing te bieden voor consumenten die geen traject willen volgen waarbij zij twee aparte routes naar de kassa moeten afleggen.

Naast de focus op versheid zet Aldi ook in op traceerbaarheid en transparantie. Op de verpakkingen van vlees- en charcuterieproducten vinden klanten namelijk de Aldi Transparency Code (ATC) terug. Door de QR-code te scannen via hun smartphone, krijgen ze een overzicht van de herkomst van het product. Zo leren ze binnen enkele seconden wie de leverancier is, aan welke certificaten het product voldoet, om welk onderdeel van het dier en welke diersoort het gaat, waar het dier geslacht werd, enzovoort. “Om onze Aldi Transparency Code extra onder de aandacht te brengen hebben we een grote vloersticker aangebracht voor het vleeskoelmeubel. Zo valt het zeker op”, aldus Koen Piessens.

Promo’s blijven centraal staan

In zijn nieuwe concept blijft Aldi trouw aan zijn DNA. “In heel de winkel barst het van de promoties. Bij het binnenkomen  worden klanten bijvoorbeeld verwelkomd door onze groenten- en fruitpromo’s”, vertelt de managing director sales. Daarnaast pakt de retailer in het midden van de winkel ook uit met een grote centrale gang vol Aldi Specials. “Waar we vroeger met onze Aldi Specials begonnen aan de ingang, hebben we ze nu naar het midden van de winkel verplaatst zodat ze het winkelparcours van de klanten doorbreken en hen inspiratie bieden.” Vooraan in de centrale gang staan de wekelijkse voedingspromo’s die op vrijdag beginnen, meer achteraan bevinden zich de seizoenseilanden, promo's die werken rond thema's als de Italiaanse week, Pasen, eindejaar… “Nu vind je er bijvoorbeeld speciale eindejaarswijnen en eindejaarspralines”, licht Koen Piessens toe. “En dat is niet alles: achteraan in de winkel, vlak naast de zuivel en kaasafdeling, hebben we nog extra plaats voorzien voor tijdelijke non-foodpromoties. Het gaat om eenmalige aanbiedingen van woensdag en zaterdag.” Om de promo’s overzichtelijker te maken voor de klant heeft Aldi ze bewust verspreid over twee winkelgangen, waarbij de ene kant gewijd is aan de woensdagpromo’s en de andere aan de zaterdagacties. “Tot slot hebben we vlak voor de kassa ook nog een klein eilandje met promo’s. Dat hebben we bewust gedaan om onze prijskracht te benadrukken vlak voor de winkelbeleving van de klant gedaan is”, vervolgt onze gesprekspartner.

Eenvoud bij het winkelen

Naast promo’s staat ook convenience centraal en dat zowel in het assortiment als in de winkel zelf. “We willen het consumenten zo gemakkelijk mogelijk maken bij het winkelen. Daarom hebben we verschillende kleine aanpassingen gedaan in de winkel. Zo hebben we de promorayon verspreid over twee gangen voor meer overzicht en hebben we bewust gekozen voor lagere meubels zodat de kopkaarten boven de rayons goed te lezen zijn. Op die manier krijgen klanten meer overzicht en weten ze beter naar waar ze zich moeten navigeren.” Daarnaast is er een open bakkerij voorzien achter de bake-offafdeling, waar de broodjes en andere producten vers worden afgebakken. “Door de bakkerij direct bij de bake-offafdeling te plaatsen hoeven onze medewerkers tijdens het aanvullen van de rekken niet meer door de winkel te lopen, maar kunnen ze dat rechtstreeks doen vanuit de bakkerij aangezien er achteraan het bakmeubel speciale klepjes werden voorzien voor het aanvullen. Zo worden onze klanten dus niet gestoord bij het winkelen en verliezen onze personeelsleden geen tijd bij het aanvullen”, legt Koen Piessens uit. Nog een ander voorbeeld? Het schermpje aan de kassa’s. "Voortaan kunnen klanten via een eigen schermpje meekijken welke producten er gescand worden, dat was vroeger niet het geval. Het zijn allemaal kleine dingen, maar het maakt het leven van de klant wel een pak gemakkelijker.”

Eindejaar

Naar aanleiding van het eindejaar voorziet Aldi naar goede gewoonte een speciaal Excellence-gamma, herkenbaar aan de donkerblauwe verpakking met goud. “Zo geven we ons eindejaarsgamma een meer premium en feestelijke look.” Nieuw in het gamma dit jaar is onder meer de bereide halve kreeft. “Dit eindejaar zetten we volop in op convenience. We willen klanten tijdens de eindejaarsperiode meer laten genieten van het gezelschap, zonder zelf al te lang in de keuken te moeten staan. Daarom bieden we naast ons standaardassortiment raclette, fondue,… ook kant-en klare dessertglaasjes, hapjes,…”, aldus onze gesprekspartner. Aldi kiest ook bewust voor kleinere verpakkingen om in te spelen op de steeds kleinere huishoudens. En om het eindejaar feestelijk in te luiden voorziet de retailer ook talrijke promo’s op eindejaarswijnen. “We bieden bijvoorbeeld verschillende bekende wijnhuizen aan speciaal voor het eindejaar.” De wijnen zijn trouwens niet enkel tijdens eindejaar een trekpleister bij Aldi, ook het hele jaar door biedt de discounter goede wijnen tegen een betaalbare prijs aan. “We zijn zeer fier op onze wijnen en hebben een goede naam in de wijnwereld. Wijnen zijn voor ons een belangrijke categorie, daarom hebben we op de kop van de rayon ook meer aandacht besteed aan onze wijnen zodat ze zeker in het oog springen”, klinkt het.

Duurzaamheid

Tot slot is duurzaamheid een aspect dat niet mocht ontbreken in de nieuwe winkel. “Duurzaamheid zit in ons DNA. Om ons duurzaamheidsverhaal kracht bij te zetten wordt de grote koeling achteraan in de winkel verzorgd door een meer duurzame CO2-koeling”, vertelt Koen Piessens. “Daarnaast gebruiken we in heel de winkel ledverlichting, werken we met een regenwater- en warmterecuperatiesysteem en hebben we zo’n 460 zonnenpanelen voorzien op het dak. Naast de zonnepannelen zal het dak ook gedeeltelijk uitgerust worden met een groendak met de nodige beplanting. Tot slot voorzien we op de parking ook 2 laadpunten voor elektrische wagens.”

©

Aldi

“Alle nieuwe en vernieuwde winkels openen volgens het nieuwe concept”

De aftrap van de nieuwe formule is vandaag gegeven in Herenthout en Jodoigne. Tijd dus om de rest van het land kennis te laten maken met de nieuwste Aldi-generatie. “Na een uitgebreide testfase in 5 testwinkels, kunnen we nu eindelijk het startschot geven van het nieuwe concept. Op 18 december staat de opening van de vernieuwde winkel in Huy gepland en voor volgend jaar hebben we al 36 projecten in de pijplijn zitten. Alle nieuwe of vernieuwde winkels zullen worden ingericht volgens het nieuwste concept. Wat we met de bestaande winkels zullen doen is nog niet zeker. Maar één ding is zeker: met ons nieuwe concept, ons uitgebalanceerde aanbod en onze betaalbare prijzen zullen we mensen zeker kunnen overtuigen”, besluit Koen Piessens.

Meer foto's?

Bent u benieuwd naar alle foto's van onze fotoreportage? Ontdek ze snel!

Klik hier!