Open VLD
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Open VLD
Wanneer staatssecretaris Alexia Bertrand tegenwoordig in de media opduikt, gaat het bijna onvermijdelijk over de alarmerende berichten rond de federale begroting. Maar de Open VLD-politica is ook bevoegd voor consumentenbescherming en wil ook daar haar stempel drukken. “Een verbod op stuntpromoties? Dat gaat de boeren niet helpen.”
In november vorig jaar werd Alexia Bertrand na het ontslag van Eva De Bleeker staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming. De voorbije weken holde ze van interview naar interview om duiding te geven bij de federale begroting. Een buitenstaander zou haast vergeten dat ze ook nog een andere bevoegdheid heeft, al wordt ze daar zelf vaak genoeg aan herinnerd, zegt ze. “De mensen spreken me heel vaak aan over consumentenaangelegenheden. Dat is logisch. Het is heel concreet, het raakt ons dagelijkse leven. Er beweegt ook heel wat bij supermarkten. Het valt me op hoezeer de retailsector bezig is met duurzaamheid en hoeveel inspanningen er op dat vlak gebeuren. Dat is heel positief. Ik denk dat heel veel bedrijven, zeker als ze in B2C actief zijn, zich realiseren dat ze niet anders kunnen. Consumenten vragen erom. Je kan niet relevant blijven zonder je met duurzaamheid bezig te houden.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?