- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Alibaba komt met zijn marktplaats voor internationale merken Tmall naar Europa. De eerste proeven lopen in Spanje, maar het uiteindelijke doel is in het hele continent aanwezig te zijn.
Na AliExpress gaat Alibaba nu ook Tmall lanceren in Europa. Momenteel biedt het via AliExpress Chinese producten aan in Europa, maar via Tmall wil het werken met lokale producten en lokale shops. Dat verkort de levertijd aanzienlijk. Bij AliExpress lopen die op omdat de producten vanuit China naar Europa gestuurd worden. Michael Evans, voorzitter van Alibaba, onthulde dat er momenteel een pilotproject van Tmall loopt in Spanje waarbij lokale merken worden verhandeld. Het is de bedoeling dat dit project over heel Europa wordt uitgerold onder de naam Tmall Europe. Alibaba’s focus in Europa was aanvankelijk gericht op AliExpress, maar dat zou kunnen veranderen. AliExpress zag zijn omzet in Europa dalen in 2021. Evans bleef vaag over Tmall en AliExpress en hoe ze zich tegenover elkaar gaan verhouden. Het is niet uitgesloten dat beide entiteiten zullen samensmelten om één groot e-commerceplatform te creëren in Europa, waarbij zowel lokale merken als Chinese producten zullen worden aangeboden. In thuisland China heeft Tmall een beter kwaliteitsimago dan AliExpress, omdat de (onder meer financiële) toetredingsvoorwaarden strikter zijn. De aankondiging van de Europese introductie komt twee maanden nadat de e-commercegigant heeft gemeld dat ze hun bedrijf in zes eenheden gaan opsplitsen. Deze strategische beslissing zorgt ervoor dat elke businessunit zelfstandiger en sneller beslissingen kan nemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?