“Als merk moet je complementariteit tussen je online en offline strategie creëren”
“We krijgen duizenden boodschappen per dag te verwerken. Bedrijven die inzetten op marketing springen in het oog”, zegt Tatjana Raman, Head of Media Intelligence bij bpost. Op woensdag 15 juni geeft ze mee de inspirerende Gondola Academy-opleiding rond marketing, specifiek voor bedrijven die actief zijn in de wereld van e-commerce. Tip van de dag: inschrijven kan nog steeds.
Tatjana Raman is een allround media-expert met ervaring in alle denkbare mediakanalen. Ze weet als geen ander hoe belangrijk het is om die verschillende informatiewegen te bewandelen. Tijdens de Gondola-opleiding, die ze samen met drie andere sprekers verzorgt, zal zij het voornamelijk over een uitgekiende strategie voor de offlinemedia hebben. “Ik ben niet tegen onlinemedia, integendeel zelfs. Die smartphone kleeft ook aan mijn hand”, zegt ze. “Wat mij vooral opvalt is dat een digitale marketeer vergeet hoe offline media de perfecte drive to web kunnen zijn. Het is niet omdat je online iets verkoopt dat je daar enkel de digitale media voor kan inzetten”, schetst ze.
Tatjana ervaart een soort van digitale vermoeidheid onder de consument. Net daarom kan offline een troef zijn. “Veel mensen scrollen maar wat starend op de smartphone. Mensen met een kantoorjob zitten al zoveel uren per dag achter schermen. We hebben er met zijn allen meer en meer nood aan om de zaken op een andere manier te bekijken. Tien jaar geleden dachten we dat e-readers en e-books de boekenwereld compleet zouden vervangen. Niets is minder waar. Alles wat e-books is, vertegenwoordigt nog geen tien procent van de markt. Mensen willen niet altijd op een schermpje kijken”, weet ze.
Neurowetenschappelijk onderzoek
Volgens Tatjana presteert onze aandacht ook beter wanneer we een boodschap op papier te zien krijgen. “We zijn geen honderd procent geconcentreerd bij het digitale, want we krijgen duizenden boodschappen per dag te verwerken. Zo gaat er heel wat info verloren. Dat is jammer, want in die boodschappen zitten vaak heel veel moeite en tijd. Uit neurowetenschappelijke onderzoeken blijkt bovendien dat de aandacht van een lezer veel hoger ligt wanneer die iets op papier te zien krijgt. Digitaal lezen we ook 25 procent trager. Alles wat offline is, blijft vaak beter hangen”, weet ze.
Iets tastbaars zoals print wordt volgens Tatjana ook nog altijd net iets meer naar waarde geschat. “Lezers beseffen dat daar veel tijd en moeite is ingestoken. Andere media - radio, televisie en print - kunnen er zo mee voor zorgen dat mensen op je website belanden. Tijdens de opleiding zal ik onderzoeksmateriaalbewijs meebrengen die dat staaft. Het is een verhaal van 1 + 1 = 3. Je moet als merk complementariteit tussen je online en offline strategie creëren. Net de merken die op marketing blijven inzetten, springen in het oog”, besluit ze.
Wie is Tatjana Raman?
Tatjana Raman is sinds enkele jaren head of media intelligence bij bpost en werkte al voor verschillende media. Ze is coauteur van ‘De Power van Post’. Tatjana is een gedreven storyteller en gastdocent marketing. Ze is nog op het nippertje een millennial en dat maakt van haar een ‘digital immigrant’ met een passie voor papier. Ze heeft een no-nonsense aanpak en is zelf ook heel leergierig. “We willen met deze opleiding marketeers bereiken, of dat nu jonge of ervaren marketeers zijn, die traffic willen genereren voor hun website. Deze opleiding is een goed moment om een stap terug te zetten en eens te kijken: welke mediakanalen en mogelijkheden zijn er allemaal?”
Meer info?
Bent u benieuwd naar de opleiding ‘E-commerce marketing to boost your traffic’ met Tatjana Raman en drie andere sprekers op woensdag 15 juni. Schrijf u dan snel in!