- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon heeft het eerste kwartaal van 2022 afgesloten met een verlies van 3,8 miljard dollar. Het is de eerste keer in zeven jaar dat de webgigant verlies draait. Ook de omzetgroei is vertraagd tot een tempo dat in bijna 20 jaar niet meer is voorgekomen.
De nasleep van de pandemie is moeilijk voor Amazon. Terwijl het bedrijf in het eerste kwartaal van 2021 een winst boekte van 8,1 miljard dollar, wordt het dit jaar geconfronteerd met een verlies van 3,8 miljard dollar over dezelfde periode. Een tekort dat de reus hoofdzakelijk toeschrijft aan zijn investering in de autofabrikant Rivian. Maar dat is niet de enige oorzaak. De omzetgroei vertraagde tot 7%, een tempo dat sinds het begin van de jaren 2000 niet meer is voorgekomen, en kwam uit op 116,4 miljard, minder dan analisten hadden verwacht. "De pandemie en de daaropvolgende oorlog in Oekraïne hebben voor hindernissen en uitdagingen gezorgd voor onze groei”, zei CEO Andy Jassy. En het ziet er niet naar uit dat het snel beter zal worden. Door de bevoorradingsketens die onder druk staan, de inflatie, de stijgende brandstofprijzen, de arbeidskosten ... voorziet de opvolger van Jeff Bezos mogelijk nieuwe verliezen in de toekomst: de voorspelde marge voor april-juni ligt tussen één miljard verlies en drie miljard winst.
Maar niet alles is kommer en kwel: de omzet van Amazons fysieke winkels steeg in het eerste kwartaal met 17% tot 4,6 miljard dollar, terwijl AWS (Amazon Web Service) zijn omzet opnieuw zag stijgen, met 37% tot meer dan 18 miljard dollar. Ook digitale reclame deed het goed, met inkomsten die bijna 8 miljard dollar bereikten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?