Amazon gaat in België geen eigen besteldienst starten. Het nieuws dat de VRT gisteren verspreidde en door enkele kranten is overgenomen, is een kwakkel. Dat is ons door een woordvoerster van Amazon bevestigd. “Aan de ‘last mile’ distributie wordt niet gewijzigd”, zegt ze.

Gisteren meldde de VRT nieuwsdienst en enkele kranten dat DHL in Kontich Amazon als grote klant verliest omdat de Amerikaanse online handelaar vanaf september zelf zijn pakjes in België gaat verdelen. Maar volgens een woordvoerster van Amazon in Frankrijk, klopt het verhaal niet. “Over de relatie met commerciële partners heb ik geen commentaar te geven. Wat ik u wel kan zeggen, is dat wij niet de intentie hebben om pakjes zelf in België te leveren. Wij werken hiervoor met nationale en lokale partners en dat blijft zo. Waar het verhaal vandaan komt dat wij in België een eigenbesteldienst willen opzetten, weet ik niet. Maar het is dus niet correct”.

In de Verenigde Staten zet Amazon een nieuw programma op – Delivery Service Partners – waarbij ondernemers een besteldienst voor de webwinkel opzetten en in de kleuren van Amazon rijden. “Maar dat is enkel in Amerika, niet in Europa. En die dienst komt er naast het huidige systeem met partners zoals UPS, Fedex en andere. We zitten met een fors stijgende vraag en we zouden de ‘last mile’ nooit helemaal alleen kunnen organiseren”, stelt de woordvoerster.

Geen pakjes

Vanwaar dan die kwakkel? Na onderzoek blijkt dat de divisie DHL Freight een contract met Amazon heeft verloren en dat dat contract niets met pakjes te maken heeft, maar met volle vrachtwagenladingen en overslag in een magazijn. DHL is bij het groet publiek gekend voor de pakjes, maar het is veel meer dan dat. Vandaar de verwarring, waarschijnlijk. De DHL-groep heeft immers verschillende afdelingen: DHL Express (intercontinentale en internationale expreszendingen, niet noodzakelijk voor de e-commerce), DHL Parcel (nationale pakjesdiensten, die in België aan... bpost zijn toevertrouwd), DHL Supply Chain (logistiek en warehousing), DHL Global Forwarding (zee- en luchtvrachtexpeditie) en DHL Freight (landvervoer per vrachtwagen en per trein).  

Het is dat laatste dat een contract met Amazon is verloren. In Kontich komen volle vrachtwagens aan met goederen aangeleverd door de distributiecentra van de webwinkel in Europa. Daar worden die grote partijen gesorteerd en opnieuw samengebracht tot volle ladingen (geconsolideerd, in het vakjargon) om vervolgens opnieuw met volle vrachtwagens naar andere Amazon-centra of verdeelcentra van pakjesdiensten elders in Europa te vertrekken. Vanuit die verschillende centra wordt de last mile georganiseerd.

Magazijnjobs

“Wij hebben vernomen dat Amazon op 30 september dat specifieke contract met DHL Freight stopzet. Daardoor staan 42 vaste jobs en een dertigtal interimjobs op de helling.  Maar het gaat hier wel om magazijnjobs en niet om pakjesbezorgers”, zegt Carine Dierckx, van de transportvakbond BTB ABVV. Zij bevestigt dus wat Valette zei.

Vermoedelijk gaat Amazon die overslagoperaties nu insourcen of anders organiseren, maar dat is niet duidelijk. Overigens wordt de vestiging van DHL Freight niet sluiten. In Kontich zijn er nog gelijkaardige activiteiten voor Nike – die weliswaar kleiner zijn – en is het hoofdkantoor van die DHL-tak voor de Benelux en het Verenigd Koninkrijk gevestigd.