- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Britse supermarktketen Asda treedt toe tot de Europese strategische inkoopalliantie European Marketing Distribution (EMD). De Walmartdochter gaat daardoor samen aankopen met Casino (Frankrijk) en Superunie (Nederland).
Asda is met 616 winkels, een omzet van 31 miljard euro en 170.000 medewerkers één van de grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk. Door toe te treden tot EMD vergroot de retailer, die eigendom is van het Amerikaanse Walmart, zijn aankoopkracht, die het vooral wil inzetten om de prijzen te verlagen. De grote supermarkten in het VK verliezen de laatste kwartalen steeds meer klanten aan discounters Aldi en Lidl, en willen klanten met lagere prijzen terugwinnen.
Door de toetreding van Asda is de EMD Group nu goed voor een omzet van 178 miljard euro. De aankoopcentrale, die actief is in 15 landen en zijn hoofzetel heeft in Zwitserland, is naar eigen zeggen “de leidende Europese aankoopalliantie”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?