Plus Bart Van Craeynest (Voka): "Het consumentenvertrouwen is zeer gevoelig voor de media"
Bart Van Craeynest
Bart Van Craeynest
Zorgt de regering voor het behoud van onze koopkracht? Als we verschillende media mogen geloven wel. Toch blijkt uit enquêtes, zoals de maandelijkse consumentenenquête van de Nationale Bank, dat er bij de Belgische consument een ander gevoel overheerst. Om deze kwestie te onderzoeken, sprak Gondola Academy met Bart Van Craeynest, hoofdeconoom bij Voka.
Het verschil tussen de werkelijke koopkracht en de gepercipieerde koopkracht kan volgens Bart Van Craeynest worden verklaard door verschillende factoren. "Allereerst zijn de cijfers met betrekking tot inflatie een schatting op basis van een gemiddelde selectie van producten en diensten, waarbij geprobeerd wordt een mandje samen te stellen dat gemiddeld door de meeste gezinnen wordt geconsumeerd. Uiteraard hebben niet alle gezinnen in België exact hetzelfde uitgavenpatroon, dus kan er zeker een verschil zijn tussen de uitgaven binnen een huishouden en het mandje van producten en diensten waarop de inflatie is gebaseerd. Daarnaast spelen de media een enorme rol bij de perceptie van koopkracht", vertelt de hoofdeconoom. Sinds de stijging van de energiekosten in het midden van 2021 wordt er veel aandacht besteed aan de evolutie van deze prijzen, evenals aan de evolutie van voedsel- en huurprijzen, enzovoort. Absurde verhalen van gezinnen die hun energie voorschotten zagen verviervoudigen, haalden de voorpagina's van kranten. "Toch heeft een groot deel van de Belgische bevolking minder sterke prijsstijgingen ervaren. Het consumentenvertrouwen is zeer gevoelig voor de media", vervolgt Van Craeynest.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?