Sinterklaas, éen van de hoogdagen voor de speelgoedmarkt. Maar wat voor soort speelgoed doet het goed? Een overzicht van de trends.
Inclusiviteit en diversiteit
Uit een rondvraag bij de verschillende spelers op de speelgoedmarkt blijkt dat inclusiviteit en diversiteit aan populariteit winnen. Daarbij wordt niet langer gefocust op stereotypen, maar worden alle soorten mensen uit de maatschappij weergegeven in het speelgoed, waardoor alle kinderen zichzelf kunnen herkennen en het gevoel krijgen erbij te horen. “De poppen van Barbie Fashionistas hebben bijvoorbeeld een verschillende lichaamsbouw, huidkleur of kapsel. En ook Barbie met een prothese of Playmobil-figuren in een rolstoel zijn geliefd”, klinkt het bij Marcel de Looper, speelgoedexpert van bol.com. “In het segment rollenspel beperkt de keuze zich trouwens niet langer tot de alom bekende keukentjes en winkeltjes”, voegt Bart Van Lierde, verantwoordelijke aankoop bij Dreamland, toe. “Er is nu ook aandacht voor selfcare en body positivity met bijvoorbeeld een schoonheidssalon en een barber shop. Dat laatste is niet meer weg te denken in het straatbeeld, terwijl dat pakweg 5 jaar geleden nog wel anders was. Die maatschappelijke veranderingen zie je dus ook terugkomen in het segment rollenspel."
Duurzaamheid
Een andere trend? Focus op duurzaamheid. Steeds meer mensen kiezen bewust voor een duurzame en ecologisch verantwoorde levensstijl en dat vertaalt zich ook in meer duurzaam speelgoed. “Zeker sinds corona is de aandacht voor duurzaamheid gestegen bij ouders”, vertelt Christophe Toye, zaakvoerder en oprichter van Fairplace.be, een webshop voor duurzaam speelgoed. “5 jaar geleden lag niemand er in de sector van wakker, we werden weggelachen: ze noemden ons ‘de biomannen’. Maar nu zie je dat Playmobil sinds dit jaar een lijn heeft die voor 80% uit gerecycleerde visnetten gemaakt is en dat ze van plan zijn verder die weg in te slaan. Ook de grote spelers zijn er dus mee bezig.” Naast Playmobil verduurzaamde bijvoorbeeld ook Barbie haar poppen door gerecycleerd plastic te gebruiken. “Bovendien ontstaan andere merken net door die duurzaamheid, zoals Sophie de Giraf, gemaakt uit 100% natuurlijk rubber. Klimaatneutraal spelen is duidelijk een trend”, vervolgt Marcel de Looper. Daarnaast is ook tweedehandsspeelgoed er in de mode.
Open-ended play
Een nieuwkomer op de speelgoedmarkt is open-ended play. “Dat is een vorm van spelen zonder regels of een duidelijk vooropgesteld doel. Kinderen ontdekken op deze manier hun eigen spel waarin ze hun fantasie en creativiteit de vrije loop kunnen laten gaan”, verduidelijkt Bart Van Lierde. “Open-ended speelgoed ziet er doorgaans eerder neutraal en tijdloos uit en is in die zin ook duurzaam, net doordat een kind er gedurende lange tijd mee kan blijven spelen.”
Volwassenen spelen mee
Naast helden uit games en series die erg populair blijven in de speelgoedrekken, is er een andere opvallende trend: niet alleen kinderen hebben hun zinnen gezet op speelgoed, dat geldt ook voor volwassenen. “Steeds vaker kopen ook volwassenen speelgoed voor zichzelf, als hobby, ontspanning of als verzamelaar”, aldus Marcel de Looper. “Gevestigde merken zoals Playmobil en Lego lanceren speelgoed waar volwassenen blij van worden, zoals Night Rider Playmobil of Back to the Future Lego.” Ook bij Cora merken ze de trend. Daar zien ze dat hun Lego en Geek-afdeling met Funko POP- of Branpresto-figuurtjes het erg goed doen bij tieners en jongvolwassenen. Dat volwassenen meer interesse hebben in speelgoed is onder meer te danken aan de coronacrisis waardoor we met z’n allen meer thuis zaten en op zoek moesten naar andere manieren om ons te ontspannen, maar ook aan bekende tv-programma’s zoals LegoMasters. Speciaal voor de verhoogde interesse in Lego heeft Carrefour een Lego-corner voorzien in de hypermarkt van Waterloo Mont-Saint-Jean. “Die is het hele jaar door in de winkel aanwezig, dus niet alleen aan het eind van het jaar. Wij gaan verder in het gamma door zeer specifieke referenties voor te stellen die over het algemeen alleen in gespecialiseerde winkels verkrijgbaar zijn. Er is ook een gigantische Lego figuur die regelmatig verandert”, klinkt het bij Carrefour.
“Wat er vandaag in de maatschappij gebeurt, zien we ook helemaal terug in de speelgoedtrends. De klimaatcrisis maakt mensen bewuster van het belang om zelf duurzame keuzes te maken, ook bij het kopen van speelgoed. Daarnaast horen we steeds vaker spreken over diversiteit en inclusiviteit. Het is dus een logisch gevolg dat merken hun aanbod hierop aanpassen en dat consumenten hiervoor open staan. Maar ook corona laat nog wat sporen na, waardoor gezelschapsspellen en knutselen nog steeds populair zijn", besluit Marcel de Looper.