- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Vorig jaar gaven Belgen 4 miljard euro uit aan buitenlandse webshops. Daarmee staan ze op een zevende plaats in de top 16 van Cross-Border Commerce Europe, het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in Europa stimuleert.
Jaarlijks maakt Cross-Border Commerce Europe een ranglijst van de 16 Europese landen die het meest online winkelen. De ranking stellen ze samen op basis van de grensoverschrijdende verkoop, het online marktaandeel, het consumentenvertrouwen en het percentage van buitenlandse webbezoekers. Aan de leiding staat Luxemburg, gevolgd door Ierland en Oostenrijk. België bevindt zich op een zevende plaats en Nederland staat laatst in de rangschikking. Onze noorderburen hebben zelf een aantal sterk vertegenwoordigde webshops in eigen land zoals bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. De totale online cross-border markt in Europa haalde het voorbije jaar een omzet van 146 miljard euro (exclusief reizen), goed voor een stijging van 35%. Voornamelijk de uitbraak van de coronapandemie en de sluiting van de winkels als gevolg, heeft voor de toename gezorgd.
Het consumentenvertrouwen in buitenlandse webshops is groot in België. Ons land stijgt met een plaats op de ranking en staat zo op de zevende plaats. Door de coronapandemie deden Belgen massaal online aankopen. Er werd zo’n 4 miljard euro uitgegeven aan buitenlandse webshops, een stijging van 53% ten opzichte van 2019. Vooral op Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish en AliExpress werd veel gekocht, maar ook op bol.com en Coolblue spendeerden de Belgen hun geld. In totaal komt het marktaandeel, voor online aankopen in het buitenland, van België daardoor op 30,8% te liggen.
Net als vorig jaar staat Luxemburg ook dit jaar op de eerste plaats in de ranking. De reden dat de consumenten zoveel op buitenlandse webshops bestellen, is omdat het aanbod in eigen land beperkt is. De inwoners bestellen veel op grote platforms als Asos, Fnac en Zalando. Ongeveer 40% van de aankopen in buitenlandse webshops gaat naar kleding, schoenen en accessoires.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?