- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Welke A-merken deden het goed in 2018? En in welke categorieën scoorden ze het best? Volgende dinsdag komt u er alles over te weten op de infosessie van Gondola Academy, hier krijgt u al een voorproefje.
Private label is in opmars in ons land, maar dat is lang niet in alle segmenten het geval. In sommige categorieën blijven A-merken stevig overeind. “Voornamelijk bij producten die we consumeren om te verwennen, kiezen we nog altijd voor A-merken. En dan hebben we het onder meer over alcoholische dranken en chocolade”, zegt Tom Penninckx van Nielsen, die volgende dinsdag in een infosessie nader in gaat op dat FMCG-poster van Gondola en Nielsen. “Daar hebben private labels het moeilijk. Zelfs bij gewone dranken hebben sterke merken – zoals Coca Cola - nog altijd een voetje voor. Dat is ook het geval bij bijvoorbeeld ijsjes. Magnum bijvoorbeeld heeft een uitstekend jaar achter de rug. En niet toevallig gaat het ook hier om een verwenproduct. Als we kiezen om iets lekkers te consumeren dat minder gezond is, kiezen we voor kwaliteit en voor A-merken. Dat merken we ook aan het feit dat Belgen sinds de verhoging van de accijnzen op alcohol in 2014 niet overgeschakeld zijn naar goedkopere merken. Er is alleen maar een volumekrimp van 20% gekomen. Een krimp die wellicht te wijten is aan het feit dat veel mensen over de grens hun alcohol aankopen.”
Aanvullend daarop wordt convenience steeds belangrijker, zegt Tom Penninckx. “Belgen willen snel hun boodschappen doen: ze willen niet verloren lopen in een grote winkel waar ze niet altijd direct vinden wat ze nodig hebben. Ik ben nieuwsgierig wat er zal gebeuren met hypermarkten en andere grote warenhuizen in ons land. Het belang van kleinere winkels in de centra zal toenemen. Zij leveren convenience. Maar het gaat ook om producten die het leven van de consument gemakkelijker maken, zoals bijvoorbeeld een capsule die je in de wasmachine gooit en klaar is kees. We zijn een beetje luxeconsumenten in België: we hebben al veel en we willen nog meer convenience.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?