Interview “Belgen zijn klaar voor gratis thuislevering van online boodschappen”
Emy Elleboog
In april start de Belgische online supermarkt Hopr met een duidelijke ambitie: het land veroveren. Achter het project zit de Limburgse ondernemer Stijn Martens (39). “We willen op termijn binnen de twee uur leveren.”
“Een internet only supermarkt komt er in België, vroeg of laat. Zeker weten”, zei Gerard Scheij van de Nederlandse digitale supermarkt Picnic enkele maanden geleden in een gesprek met Gondola. Zijn voorspelling kwam sneller uit dan verwacht. In april begint Hopr met een test in een Vlaamse stad, waar drie elektrische busjes gratis boodschappen zullen leveren. Welke stad, dat blijft voorlopig nog even geheim, zegt Limburger Stijn Martens, de ondernemer en zelfstandig consultant in e-commerce en digitale marketing achter het project. Wat hij wel wil verklappen, is hoe het voor hem allemaal begon. “Voor mijn zestiende verjaardag gaven mijn ouders me een computer met een internetaansluiting, terwijl ik eigenlijk om een brommer gevraagd had. Gelukkig maar, achteraf bekeken (lacht). Het heeft mijn leven veranderd. Ik heb communicatie en multimedia gestudeerd, en werkte acht jaar in enkele digitale agentschappen. Daarna werd ik online marketing manager bij Brussels Airlines en werkte als chief marketing officer bij mobiele telefonie-operator Mobile Vikings. Daarna heb ik vooral advies gegeven aan kmo’s en zelfstandigen rond digitalisering en e-commerce. Op die manier zag ik waar we in ons land nog maar staan op dat vlak en wat er allemaal mogelijk is.”
Waarom begint iemand een online supermarkt in een land waar het al barst van de supermarkten?
Het idee is ontstaan uit frustratie en onbegrip. Ik begreep niet waarom supermarkten wel met e-commerce bezig zijn, maar klanten nog altijd naar de winkel moeten gaan om hun boodschappen op te halen. Ik ben in 2015 naar Polen gegaan, omdat er daar al een grote internetsupermarkt bestond. Ik wou zien hoe zij het deden en dacht dat naar hier over te brengen, maar de producten en de manier van werken lieten dat niet toe. Even later startte in Nederland Picnic. Toen heb ik even gevloekt: het zal toch niet waar zijn? Maar zij hebben geen concrete plannen om naar België te komen. Dat begrijp ik ook: de Nederlandse en de Belgische markt verschillen. Het was het signaal voor mij om door te gaan en voor een eigen aanpak te kiezen.
Wat maakt Hopr speciaal?
We zijn een puur digitale supermarkt waar je niet moet betalen voor een levering aan huis. Bij andere supermarkten krijg je maar een gratis levering vanaf een minimumbedrag of moet je gewoon betalen om je boodschappen thuis geleverd te krijgen. Dat is bij ons niet het geval. Tijdens het proefproject gaan we werken met next day delivery, maar in de toekomst willen we groeien naar levering binnen de twee uur. Dat moet mogelijk zijn eens we een geautomatiseerde opslagruimte hebben, waarmee je veel gerichter en efficiënter kan werken. Thuis leveren gaan we doen met elektrische bestelwagens. Op die manier zorgen we ervoor dat er geen CO2-uitstoot is en dat we in het straatbeeld aanwezig zijn. We hebben het er in België vaak over dat we ons de kaas van het brood laten eten door het buitenland, zeker als het over e-commerce gaat. Denk maar aan bol.com of Amazon. Ik wil tonen dat we hier heel wat kunnen, ook al staan we op heel veel vlakken nog niet zover als in Nederland. Samsung heeft bijvoorbeeld een slimme koelkast, waarvan je de inhoud kan controleren via je smartphone. Alleen kunnen de grote supermarkten in ons land er niet voor zorgen dat je rechtstreeks vanuit je frigo nieuwe producten kan bestellen. Op zo’n moment denk ik: oké, als zij het niet doen, dan doe ik het wel.
Hoe groot is het potentieel van e-commerce in foodretail?
Moeilijke vraag. Ik durf daar geen cijfer op te kleven. Het is gewoon echt heel moeilijk in te schatten. Ik hoop dat we kunnen beginnen met 1% van de markt, daarna 3% en 5%, maar waar het plafond zit, is niet te zeggen. Ik denk sowieso dat we in België wat trager zijn in de adaptie van technologieën. We kijken wat de kat uit de boom. Ik denk dat die periode nu achter de rug is en dat mensen vertrouwen hebben in online boodschappen. Dat bleek ook uit een onderzoek dat we gedaan hebben bij een publiek van 18 tot 65 jaar oud: 69% zei dat ze ooit al eens online supermarktboodschappen gedaan. Een heel bemoedigend resultaat. Als je dan ziet dat e-commerce in food in het buitenland elk jaar groeit, tot 30% zelfs, dan weet je dat er heel veel mogelijk is.
Economic Expectations
Wilt u meer weten over Hopr? Komt dan zeker naar Economic Expectations waar Stijn Martens een van de gastsprekers is.
Lees het hele interview
Dit artikel is slechts een voorproefje van het hele interview met Stijn Martens. Benieuwd naar meer? Lees dan zeker onze maart-editie van Gondola Magazine.