iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Met 6,9 miljoen verkochte hectoliters in 2022 is de bierconsumptie in België met 7,5% gestegen ten opzichte van 2021 en komt ze dicht bij het niveau van vóór de crisis, zo blijkt uit het jaarverslag van de Belgische Brouwers dat donderdag werd gepubliceerd. Bij de export laten de resultaten een contrastrijker beeld zien.
De bierconsumptie in België is nog niet terug op het niveau van vóór de crisis, maar ze komt wel in de buurt. Met 6,9 miljoen verkochte hectoliter in 2022 is er slechts 130.000 hectoliter nodig om 2019 te evenaren. Maar dat is nog steeds zo'n 400.000 hectoliter meer dan in 2021. En dat tegen de achtergrond van een gestage achteruitgang van de biermarkt in de afgelopen decennia, benadrukte de brouwersfederatie donderdag. In de supermarkten werd zelfs meer bier verkocht dan in 2019. Aan de andere kant is de consumptie in de horeca nog steeds lager dan vóór de crisis, ook al zagen we vorig jaar een sterk herstel (+42,4%). In marktaandeel neemt de sector nu 40,8% van het verbruik voor zijn rekening, tegenover 59,2% voor de supermarkten.
De exportsituatie is nog gemengder, met resultaten die in 2022 een algemene daling lieten zien van 16,4 miljoen hectoliter, 5,5% minder dan in 2021. Glas halfvol: recordvolumes van 13,4 miljoen hectoliter werden verscheept naar andere landen van de Europese Unie (+3%). Of halfleeg: de export buiten Europa is met meer dan 30% ingestort, tot 2,9 miljoen hectoliter. De Belgische brouwers schrijven deze daling toe aan het feit dat verschillende grote spelers nu gedeeltelijk in het buitenland produceren, zoals AB InBev, dat zijn internationale bier Stella Artois sinds 2021 ook in de Verenigde Staten en Zuid-Afrika brouwt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?