Belgen vonden ook in dit derde kwartaal weer massaal hun weg naar het online winkelen. Er werd in deze periode 2,2 miljard euro online gespendeerd, een toename van 9%. 

Ook in het derde kwartaal blijft de Belgische e-commerce verder groeien. Uit de BeCommerce Market Monitor blijkt dat de Belgische consument in de periode juli-september bijna 2,2 miljard euro uitgaf aan online producten of diensten, een stijging van 9%. Er werden gedurende deze periode maar liefst 20,9 miljoen online bestellingen gedaan, een stijging van 8%. Ook het aantal Belgen dat online shopt ging omhoog: in totaal zijn er 6,8 miljoen Belgen die online winkelen, dit is 3% meer als dezelfde periode vorig jaar.

Van alle uitgaven in dit derde kwartaal, werd er 16% online gespendeerd, een kleine stijging tegenover de 14% vorig jaar. Gemiddeld geeft een Belgische consument 105 euro online uit (+6%) per aankoop.

Vooral diensten

“De sterke groei van e-commerce in België is geen verrassing, we zijn een sterke inhaalbeweging aan het maken. De Belgen spendeerden online tijdens de zomermaanden vooral aan reizen en evenementen/festivaltickets: 1,26 miljard euro (64%), tegenover 0,93 miljard (8%) aan producten. Mede zien we de online aankopen via smartphones met 33% stijgen ,” zegt Patricia Ceysens, Voorzitter BeCommerce.

Online boeken van reizen groeit verder

Naar goede gewoonte blijft het kopen van vliegtuigtickets en accommodatie de meest populaire categorie. 86% van alle uitgaven aan deze categorie wordt online gespendeerd. Er werd 451 miljoen euro online uitgegeven aan deze categorie. 

Maar het waren, gezien de zomerperiode, festivaltickets die het populairst waren in Q3 (4,1 miljoen aankopen). Op een tweede plaats staat ‘Media & Entertainment’ (cd’s, dvd’s, games, etc.) met 3,7 miljoen aankopen, gevolgd door Telecom met 2,5 miljoen aankopen.

M-commerce

Online winkelen gebeurt steeds vaker met de smartphone. In het derde kwartaal van 2016 heeft 16% van de online kopers minstens één aankoop via de smartphone gedaan. In dezelfde periode vorig jaar was dit maar 12%. De smartphone heeft de tablet dus ingehaald en is het derde meest populaire device om online te winkelen, na de laptop en de desktop.