De prijs van voedingsproducten in de retail ligt in België gemiddeld 10% hoger dan in Nederland. Dat blijkt uit de marktstudie ‘De Belgische voedingsretail 2013’ die de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) heeft uitgebracht.

De studie verder nog enkele trends vast in de Belgische foodretail. Zo zouden steeds meer Belgische voedingsretailers zich gaan toeleggen op franchiseformules. Het succes van deze winkelformule zit in het aanpassingsvermogen van de zelfstandigen. Ook volgen Belgische voedingsketens de algemene retailtrends waarbij zij zich meer toeleggen op huismerken en private-labels. Bovendien maken ze steeds meer gebruik van e-commerce en social media.

Toch is België nog ‘traditioneler’ dan de buurlanden. Zo blijft de Belg de grootste gebruiker van kortingsbonnen. In 2011 wisselden we bijna 150 miljoen kortingsbonnen in. We eindigen met goed nieuws: de gehele Belgische voedingsretail zou de laatste jaren qua omzet gestegen zijn.