Bedrijven die hun merk beschermen, draaien gemiddeld 20 procent meer omzet dan degene die het niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van EUIPO, de instelling die verantwoordelijk is voor de bescherming van merken en modellen in de EU.

Bedrijven die een beschermd merk hebben, doen het beter dan concurrenten die het zonder doen. “Dat is een trend die we al tien jaar zien', zegt Christian Archambeau, topman van EUIPO. “We zien dat bedrijven die hun activiteiten intensifiëren en dan gebruikmaken van de bescherming van hun IP, het beter doen.” Dat heeft ook ­gevolgen voor het personeel, want die bedrijven betalen 19 procent hogere lonen uit dan hun tegenhangers, omdat er simpelweg meer geld beschikbaar is. 

Bedrijven kunnen hun IP beschermen met patenten, of ze kunnen hun merken of modellen deponeren. Dat behoedt hen tegen kopieergedrag van anderen. “De vraag is of die bescherming de oorzaak is van de betere bedrijfsresultaten, of het gevolg ervan”, aldus Archambeau in De Standaard. “Een bedrijf dat niet innoveert heeft die bescherming niet nodig. En wie die bescherming wel zoekt, heeft misschien al grotere ambities.” 

Het is dus niet duidelijk of bescherming de oorzaak is van betere resultaten, een voorbarige conclusie waarvoor de auteurs van de studie waarschuwen. Toch loont het, zegt Archambeau. “Zonder zo'n bescherming is het moeilijker om aan marketing te doen, en om een merk­bekendheid uit te bouwen.” Ook als bedrijven aan internationale e-commerce willen doen is dat belangrijk. Platformen als Amazon eisen in hun strijd tegen piraterij almaar ­vaker een merkenbescherming van hun verkopers.