Black Friday wint elk jaar aan populariteit in België. Het is een kans voor alle merken, ook de kleine retailers. “Wie efficiënter wil worden moet onder meer de veiligheid van zijn elektronisch betaalverkeer verbeteren”, klinkt het bij Ingenico.
Black Friday is niet langer alleen in de Verenigde Staten het ultieme commerciële evenement, ook in Europa wordt deze shoppinghoogdag steeds belangrijker. Meer dan 53% van de Belgen verklaarde dat ze op 23 november aankopen zouden doen. Dit cijfer is het resultaat van een onderzoek dat Ingenico Group, wereldleider op het gebied van geïntegreerde betalingsoplossingen, uitvoerde in samenwerking met het marktstudiebureau YouGov. 31% van de bevraagde Belgen gaf aan vroeger al online te hebben gekocht tijdens Black Friday, en ging ervan uit dat ze dat ook dit jaar zouden doen.
Tijdens Black Friday in 2018 lagen de uitgaven 60,4% hoger dan op een normale vrijdag, terwijl het totaal van de volledige week de aankopen ‘slechts’ 12,2% hoger lagen dan tijdens een normale week in 2018. Deze trend bevestigt de nieuwe positionering van de handelaars tegenover het evenement, en niet alleen wat betreft de grote spelers. Dit internationale gebeuren, is het startschot geworden van de kerstperiode, en biedt ook nieuwe kansen voor de kleinere retailers. 23% van de shoppers tijdens Black Friday koos voor kleine gespecialiseerde lokale ketens, en 25% richtte zijn pijlen op gevestigde Belgische waarden als Galeria Inno. Tenslotte zocht 37% naar koopjes bij internationale internetspelers als Amazon of AliExpress. Toch kunnen ook kleine ketens een rol spelen in e-commerce. Sinds 2016-2017 zijn de aankopen van over de grens immers aanzienlijk toegenomen. Het is voor deze handelaars dus essentieel om te kunnen vertrouwen op een leverancier van betaaloplossingen die beveiligde crossborder-transacties kan aanbieden.
“De technologie maakt de spelregels eerlijker.”
Nog steeds volgens hetzelfde onderzoek van Ingenico Group, verklaart 15% van de Belgen de veiligheid van elektronische betalingen van het grootste belang te vinden. Een retailer die het goed wil doen tijdens Black Friday en de daaropvolgende kerstperiode kan dus maar beter de nieuwe technologieën goed gebruiken. “Door die technologieën worden de spelregels op het gebied van e-commerce eerlijker”, weet Benoît Boudier, Managing Director, EMEA, Small and Medium Businesses bij Ingenico. “De kleine retailers of handelaars die voor een internationale toegankelijkheid zorgen in de lokale talen, munteenheden en betalingsmethodes, en hun site optimaliseren voor mobiele apparaten, zijn dit jaar de grote winnaars. De klanten zijn tijdens deze hele periode op zoek naar de voordeligste aanbiedingen, producten en promoties.” Ingenico heeft nog meer goede raad voor wie tijdens deze intensieve shoppingperiode competitief wil zijn: unieke toegevoegde waarde bieden om de koopjesjagers op lange termijn aan zich te binden, zich ervan verzekeren dat de betalingsprovider beschikt over een stabiel platform dat pieken aankan, en erop letten dat alle fraude wordt uitgesloten om een maximum aan conversie te bereiken. Als kleine handelaar of retailer kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de shoppers uit de belangrijkste Europese markten kunnen betalen volgens hun lokale methodes en in hun eigen munteenheid. Onderschat ook de capaciteit niet die u nodig heeft om uw retours en terugbetalingen te behandelen tussen Black Friday en Kerstmis. Wie erin slaagt om deze challenges tot een goed einde te brengen, doet zijn klanten meer kopen!
Meer info over Ingenico Group
Ingenico Group is wereldleider op het gebied van geïntegreerde betalingsoplossingen. Het bedrijf biedt oplossingen voor beveiligde betalingen op al uw verkoopkanalen. De oplossingen van Ingenico beantwoorden zowel aan de lokale eisen als aan de internationale ambities van de klanten. Ingenico Group is de vertrouwenspartner van financiële instellingen en handelaars, van kleine commerçanten tot klassieke retailketens.