- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Blokker Holding doekt Nextail, de aparte tak voor online activiteiten, op. Ze wordt binnen de organisatie van de Blokker-winkels geïntegreerd, wat een betere omnichannel-aanpak mogelijk moet maken.
Nextail werd in 2014 opgericht om alle e-commerce activiteiten binnen de Blokker Holding samen te brengen. De verschillende webshops - zoals blokker.nl, leenbakker.nl of bartsmit.com, bleven bestaan, maar de ontwikkeling-, marketing- en salesactiviteiten werden erbij ondergebracht. Dit moest de online omzet van het concern versneld doen groeien. De ambitie was om in 2017 meer dan 300 miljoen euro online omzet te realiseren. In het jaarrapport 2016 kan men lezen dat, ondanks een groei met 30% dat jaar, de totale omzet van de verschillende webwinkels 173 miljoen euro bedroeg. Daarmee kwam Nextail in de top 10 van de grootste online retailers in Nederland, maar wel op zeer grote afstand van webshops als bol.com (1,7 miljard euro omzet in 2017) en Coolblue (1,2 miljard euro).
Het opdoeken van Nextail komt niet als een verrassing. Blokker Holding besloot medio vorig jaar om zich volledig te richten op Blokker en wist dat overige winkelbedrijven zouden worden verkocht. Zo zijn de Xenos-winkels onlangs aan Casa verkocht.
Een deel van de activiteiten van Nextail worden nu geïntegreerd bij Blokker. Door die reorganisatie gaat iets minder dan de helft van de 100 mensen in het nieuwe e-commerce team van Blokker aan de slag. Dat zal geleid worden door Peter Scholtes, nu nog directeur Online Marketing bij Nextail. Hij wordt directeur e-commerce van Blokker en zal rapporteren aan Casper Meijer, de CEO van Blokker en Blokker Holding.
“De online groeiambities blijven onverminderd overeind met behoud van het bestaande technische platform en de online diensten, zoals de in november 2016 gelanceerde online marktplaats. De aangekondigde integratie wordt gezien als een belangrijk impuls voor de verdere versmelting van de offline en online kanalen naar een volledig omnichannel aanbod voor de klant”, klinkt het in een persbericht.
Tot begin 2019 zal Nextail de online activiteiten, die voor andere partijen worden uitgevoerd op basis van de bestaande Service Level Agreements (SLA’s), gefaseerd afronden. Daarna wordt Nextail als een aparte online organisatie opgeheven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?