iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
The Body Shop, dat al sinds deze zomer in de etalage staat, komt in handen van het Duitse investeringsfonds Aurelius Group. Die betaalde zo’n 254 miljoen dollar voor de cosmeticaketen.
Natura & Co, de eigenaar van The Body Shop, heeft dan toch een overnemer gevonden voor zijn duurzame cosmeticaketen. Het Duitse investeringsfonds Aurelius Group, dat ingedommelde ondernemingen opkoopt, telde zo’n 254 miljoen dollar neer voor de cosmeticaketen. De groep gaat nu samen met het managementteam van The Body Shop bekijken hoe het de operationele activiteiten kan verbeteren, maar is ervan overtuigd “dat het The Body Shop nieuw leven kan inblazen en kan helpen bij het succesvol afronden van het volgende hoofdstuk”. Volgens The Financial Times zou de groep meer willen inzetten op de webshop om zo zijn online positie te versterken. In de afgelopen jaren heeft Aurelius Group veel complexe bedrijfsafsplitsingen in heel Europa afgerond, waaronder de overnames van gerenommeerde merken als Footasylum van JD Sports en LSG Sky Chefs (LSG Group) van het Duitse Lufthansa. De transactie van The Body Shop zou eind dit jaar rond moeten zijn, mits goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.
Natura & Co kocht The Body Shop van L'Oréal in 2017 voor 1 miljard euro. Sindsdien heeft de keten, die in 1976 werd opgericht door Anita Roddick, echter een reeks teleurstellende resultaten geboekt. Recent nog daalde de omzet van de keten in het derde kwartaal met 13% tot 830 miljoen dollar, ook de winst zakte weg met 40%. In totaal heeft de keten, die 7.000 werknemers in dienst heeft, zo'n 2.500 winkels in meer dan 80 landen, waaronder 10 in België.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?