- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bol.com innoveert in samenwerking met bpost het proces van retourneren en hoopt zijn klanten zo "meer service en gemak te bieden" bij het online winkelen. De webwinkelgigant is hiermee de eerste online winkel in België die de mogelijkheid biedt om door middel van een digitale barcode een pakket te retourneren.
Het retourproces en de bijhorende voorwaarden kunnen volgens bol.com een drempel vormen voor consumenten om online te winkelen. Daarom heeft de webwinkel samen met bpost het oude retourproces op punt gezet, zodat het proces van retourneren nog "toegankelijker en eenvoudiger" wordt. Een retourlabel printen of adressen op de doos schrijven, is voortaan verleden tijd. Met dit nieuwe retourproces, dat al sinds november 2017 in Nederland beschikbaar is, hoopt bol.com de drempel om online te winkelen te verlagen en de groei van e-commerce te versnellen.
De klanten van bol.com die hun retour bij bpost Postkantoren of PostPunten afgeven, hoeven vanaf nu thuis geen retourlabel meer te printen. Klanten ontvangen bij het melden van een retour van bol.com een digitale barcode. Die kunnen ze dan via hun smartphone aan een van de mederwerkers van de bpost Postkantoren of PostPunten laten zien. De medewerker scant vervolgens de barcode en print het label. Naast bol.com, kunnen ook verkooppartners gebruik maken van de nieuwe retourservice.
Bol.com tracht al jaren om "klanten meer service en gemak te bieden" bij online winkelen met services als afhaalpunten, achteraf betalen en kosteloos retourneren. Daarnaast probeert de webwinkel om onnodig retourneren te voorkomen door bijvoorbeeld "productinformatie in de winkel te verbeteren en klanten beter te begeleiden bij een aankoop". Het retourpercentage van bol.com is dan ook de afgelopen jaren stabiel gebleven en betreft slechts enkele procenten, wat beduidend lager is dan het gemiddelde voor webwinkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?