Partners van bol.com kunnen vanaf maart genieten van een verlaagde commissie als ze hun producten met een scherpe verkoopprijs aanbieden. Artikelen onder de 20 euro worden voor hen gemiddeld 30% goedkoper om te verkopen. Hiermee wil het platform de omzet van de partners stimuleren en het aangeboden assortiment uitbreiden. De verlaging van de commissie geldt voor alle partners, zowel in Nederland als België.

Iets meer dan de helft van de omzet van bol.com wordt gerealiseerd door derde verkopers. Deze 20.000 Belgische en Nederlandse partners bieden vandaag ruim de helft van de 23 miljoen artikelen aan die via het platform te koop zijn. Met de verlaging van de commissie verwacht bol.com dat het assortiment binnen het jaar met enkele miljoenen zal toenemen.

De commissie voor artikelen tussen 10 en 20 euro daalt van 83 cent naar 40 cent (btw exclusief). Die voor items van onder de 10 euro gaat naar 20 cent. Het vaste commissiebedrag wordt vanaf 1 maart aangepast.

De verlaagde commissie geldt voor een groot deel van de productcategorieën. “Binnen die categorieën kun je van een verlaagde commissie profiteren wanneer je verkoopprijs gelijk of lager is dan het aangegeven prijspunt. Zodra je prijs gelijk of lager is, wordt de verlaging van de commissie automatisch ingesteld”, deelt bol.com aan de partners mee.

De verlaging van de commissie wordt gezien als een van de preventieve acties van bol.com tegen Amazon, die binnenkort van wal steekt in Nederland. De ‘winkel van ons allemaal’ turnt zich om tot platform voor iedereen. Onlangs liet algemeen directeur weten Huub Vermeulen dat bol.com zich daarom vooral ziet als een facilitator voor de externe verkopers. Zo breidt de logistieke dienstverlening uit met de nieuwe dienst ‘Verzenden via bol.com’. Door de logistieke schaalvoordelen kunnen partners besparen op verzendkosten.