Bpost test pakjeslevering in autokoffer in samenwerking met werkgevers
Bpost is in samenwerking met het technologische bedrijf Cronos uit Kontich gestart met het leveren van pakjes in de auto van werknemers. Het gaat nog een test, dat bpost wil uitbreiden naar andere geïnteresseerde bedrijven. Deze leveringsmethode is een middel om de toevloed aan pakjes aan de receptie te vermijden.
Deze methode – meestal ‘in-trunk’ of ‘in-car’ genoemd - is niet nieuw. Dankzij een app kunnen de koeriers pakjes afzetten in het voertuig van een klant, waar het ook staat. Met die app kunnen ze de auto eenmalig open doen. Verschillende spelers op de e-commerce markt testen het al jaren met wisselend succes uit. Een van de meest geavanceerde systemen is dat van Volvo, in samenwerking met PostNord. De constructeur startte deze dienst in Zweden in 2015 met twee e-commercebedrijven, Lemke.se (speelgoed) en Mats.se (online supermarkt). De speelgoedshop is er inmiddels mee gestopt. Ook Amazon lanceerde zo’n dienst voor de Prime-abonnees, maar het is niet duidelijk of het die nog aanbiedt.
Het grote verschil met de dienst die bpost nu test, is dat die mikt op de werknemers van een specifiek bedrijf en dat de leveringen geconcentreerd gebeuren op diens parking (en niet, zoals tijdens de andere tests, in auto’s die lukraak in een stad geparkeerd staan. Bpost levert dus de pakjes rechtstreeks in de auto van de werknemer terwijl die aan het werk is.
Om na te gaan hoe de klanten op deze nieuwe dienst reageren en of mensen er wel in geïnteresseerd zouden zijn, voert bpost een eerste test uit bij Cronos. De parking van Cronos wordt gebruikt om te kijken hoe deze dienst "in het echt” zou kunnen werken en hoe groot de interesse is.
Win-win situatie
Volgens Patrick Leysen, VP Future Lab bij bpost, staat 70% van de bevraagde werknemers positief tegenover een levering in de auto. “De helft van de mensen die hun pakjes momenteel thuis laten leveren, zeggen dat ze zouden overstappen naar een levering op de werkplek, rechtstreeks in de kofferruimte van de auto", zegt hij.
Ook voor de werkgever is in-car delivery een win-win situatie. “Onze werknemers maken steeds meer gebruik van e-commerce en daarom zijn we geïnteresseerd in nieuwe manieren om te vermijden dat onze receptie wordt overspoeld met leveringen. Daarom zijn we blij dat we deze test samen met bpost konden uitvoeren”, voegt Katrien Hennin, PR & Communication Manager bij Cronos, toe.
Hoe verloopt de levering?
Werknemers die deelnemen aan de test geven aan als leveringsvoorkeur ‘in-car delivery’ te wensen. Vervolgens wordt in hun bedrijfswagen de nodige software geactiveerd waardoor de koerier van bpost de auto kan openen. Hij scant alle pakjes voor het bedrijf, waarna er een kaart met de overeenstemmende auto’s verschijnt. De postbode lokaliseert de auto, opent de koffer, legt het pakje erin en sluit de koffer. De werknemer krijgt een bericht met een bevestiging van de levering.
De meeste auto’s die na 2015 werden gefabriceerd, hebben de nodige hardware aan boord om ze met die software vanop een afstand te kunnen openen.
Uitbreiding mogelijk
Het gaat voorlopig om een test. “Als de resultaten veelbelovend zijn, dan zullen we nagaan hoe bpost een dergelijke dienstverlening kan aanbieden”, stelt Leysen. Daarom is bpost op zoek naar nog meer bedrijven die deze dienst willen uittesten. Ze kunnen contact opnemen via deze link: http://bit.ly/in-car.