- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Dit keer is het de beurt aan brood.
Brood was één van de weinige productcategorieën die niet profiteerde van de coronacrisis en die ook in 2021 lager uitkomt dan vóór corona. De herwonnen tijd door het thuiswerken of technische werkloosheid werd onder andere besteed aan het zelf bakken van brood. De broodaankopen daalden vorig jaar met 2%. De broodprijs bleef quasi stabiel waardoor de bestedingen ook met 2% daalden. De Vlaming koopt meer brood (28 stuks) dan de Brusselaar (25 stuks) en de Waal (23 stuks). In deze dalende broodmarkt won de bakker in 2020 marktaandeel en had hij 40% van de broodomzet in handen. Vorig jaar viel het marktaandeel van de bakker terug naar 38%, maar hij blijft wel marktleider.
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?