- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens een onderzoek door de vastgoedgroep CBRE onder 120 nationale en internationale winkelmerken zijn Antwerpen en Brussel de twee favoriete “shopping steden” in België. Antwerpen zou favoriet zijn bij de winkelketens. Brussel zou op haar beurt de meest winstgevende stad zijn. Het meest aantrekkelijke winkelcentrum is dat van Wijnegem. Daarna komen Woluwe Shopping, l'Esplanade van Louvain-la-Neuve en het Waasland in Sint-Niklaas. Winkelketens zoeken over het algemeen naar expansiemogelijkheden. Dit is echter een dalende trend, want drie van de vier retailers bevestigt op dit moment op zoek te zijn naar nieuwe verkooppunten, tegen vier op de vijf één jaar geleden.
Een groot aantal merken is niet gespaard gebleven door de crisis. Bijna 35% van de geïnterviewde personen hebben de laatste zes maanden namelijk één of meer winkels moeten sluiten. Een minderheid (34%) verwacht echter voor de komende twaalf maanden een omzetstijging.Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?