- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Carrefour-groep heeft vandaag de resultaten van het vierde kwartaal van 2011 gepresenteerd. Deze bevestigen de dalende tendens (-0,8%) die in de voorgaande kwartalen al was waargenomen. De verkopen in Frankrijk (exclusief benzine) zijn in K4 met 2,4% gedaald en zelfs met 2,8% in het ongewijzigde winkelbestand. In dit enigszins slappe kwartaal is er echter ook goed nieuws voor de wereldwijde nummer 2 van de distributie: het resultaat van zijn Belgische dochter, die haar vooruitgang bevestigt door het vierde kwartaal van 2011 een groei van 0,2% te noteren (-0,1% in het ongewijzigde winkelbestand). Een stabilisatie van het Belgische cijfer, waardoor de bemoedigende resultaten van het voorgaande kwartaal worden bevestigd en die gunstig afsteekt bij de achteruitgang die de groep voor Europa als geheel noteerde (-4%).
Vrijstelling van BTWHeel ander nieuws over deze Franse distributiegroep is het bericht dat onlangs verscheen. De groep trakteerde zichzelf namelijk een op een fraaie marketingstunt door personen boven de 65 jaar vrij te stellen van BTW. Praktisch gesproken betekent dit dat Carrefour voor 65-plussers die lid zijn van zijn Club 65 van 4.000 producten de BTW aftrekt.
Dagelijks na deze verlaging in Spanje is duidelijk dat deze aanbieding van de groep wel eens veel belangstelling zou kunnen krijgen! In Spanje zijn 8 miljoen 65-plussers en 5,4 werklozen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?