- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Terwijl Delhaize Group een forse winstdaling moet slikken, boekt de groep Carrefour in 2014 een winstgroei van 24,1%. Vooral de positieve resultaten in Latijns-Amerika blijven de motor achter deze groei, maar ook in Europa kan de retailer goede cijfers neerleggen.
Carrefour Group boekte in het boekjaar 2014 een nettowinst van 1,18 miljard (in 2013 was dat nog 949 miljoen). De operationele winst steeg zelfs naar 2,39 miljard euro. In Latijns-Amerika steeg die zelfs met 23,2% Maar ook in de belangrijke thuismarkt Frankrijk ging de operationele winst met 6,1% omhoog. Voor de rest van Europa ligt dat cijfer met 9,6% zelfs nog hoger. Voor België spreekt Carrefour van een “verdere verbetering”.
Plassat buiten strijd
Carrefour moest het bij de voorstelling van de jaarcijfers wel zonder zijn kopman doen. CEO Georges Plassat is immers tot eind april buiten strijd. Hij herstelt tot dan van een operatie die hij eind februari onderging. Waarvoor Plassat geopereerd moest worden, wordt niet gecommuniceerd. Analisten vrezen dat de man misschien niet meer zal kunnen terugkeren als CEO, terwijl hij Carrefour net weer op de rails gekregen heeft.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?