- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na drie jaar zetten Carrefour en Tesco een punt achter hun strategische alliantie voor de gezamenlijke inkoop van huismerken en merkproducten. De samenwerking loopt af op 31 december.
In de zomer van 2018 maakten Carrefour en Tesco hun strategische alliantie bekend waarbij ze samen huismerken en merkproducten gingen aankopen. Dat moest helpen om hun kwaliteit en aanbod te verbeteren, kosten te besparen, betere relaties met leveranciers te verkrijgen maar ook om lagere prijzen te garanderen, wat hun prijsconcurrentie in het schap ten goede kwam. Volgens Alexandre Bompard, CEO van Carrefour Group, zou het partnerschap ook zorgen voor een mijlpaal in de implementatie van Carrefours nieuwe strategie. Ondanks dat beide bedrijven toen hadden aangekondigd dat de alliantie voor de lange termijn bedoeld was, wordt ze nu, na 3 jaar, toch niet verlengd. Momenteel loopt de alliantie nog tot 31 december, daarna gaan beide ketens opnieuw apart inkopen. “Daarbij zullen we voortbouwen op de ervaring en de vooruitgang die tijdens onze samenwerking geboekt is”, reageren de bedrijven in een gezamenlijk persbericht.
Dat er geen verlenging komt is onder meer te wijten aan de verstrengde regels die de Franse mededingingsautoriteiten eind 2020 oplegden. Toen oordeelde de Franse waakhond dat de twee retailers de reikwijdte van hun partnerschap moesten verkleinen, om zo kleine en middelgrote leveranciers van huismerken te beschermen. Daardoor werden onbewerkte landbouwproducten uitgesloten en werden bepaalde productgroepen zoals verse kazen of tomaten in blik aan beperkingen gebonden. Wat de voordelen van de alliantie beperkte en de situatie complexer maakte, mogelijk de reden voor Tesco en Carrefour om de stekker uit hun partnerschap te trekken. Dat ook de Brexit een invloed zou hebben gehad op deze beslissing, ontkent een woordvoerder van Tesco.
Hoewel er nu een einde komt aan de alliantie tussen Carrefour en de Britse supermarktketen, wilt dat niet zeggen dat de Franse groep voortaan al zijn aankopen alleen moet doen. Zo werkt Carrefour Group momenteel nog samen met Système U in een andere aankoopcentrale 'Envergure' voor onderhandelingen rond aankoopvoorwaarden van grote nationale en internationale merken. Volgens de Franse krant Le Figaro zou Carrefour geen plannen hebben om een nieuwe internationale alliantie aan te gaan voor huismerken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?