- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een van de belangrijkste uitdagingen voor Georges Plassat, de nieuwe algemeen directeur van Carrefour, is de afbrokkeling van het marktaandeel in Frankrijk. Van 19 maart tot 15 april 2012 zagen de verschillende enseignes van de groep Carrefour hun marktaandeel met 1,7 punt dalen tot 21% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Volgens onze collega’s van het gespecialiseerde magazine LSA zou het voor Carrefour om een historisch verlies van het marktaandeel gaan.
Hoe kan dit verlies worden uitgelegd? Er bestaat natuurlijk een relatieve afkeer voor het hypermarktformaat, waarvoor Carrefour Planet een oplossing poogt te bieden. Een al veelbelovend als duur concept dat in maart dit jaar is bevroren. Maar het aantal klanten loopt ook in de supermarkten van Carrefour Market terug (-270.000 kopers).
Leclerc als uitdagerE.Leclerc, Intermarché en U laten volgens de deskundigen van Kantar de beste vorderingen zien. Na een stijging van 3,6% van de verkopen bij een ongewijzigd winkelbestand in 2011, had Leclerc de ambitie om Carrefour voor 2015 voorbij te streven. De groei van Leclerc zou te danken zijn aan de “Drive”, zijn nieuwe bezorgdienst voor bestellingen die via Internet zijn gedaan.
Lees ook: Carrefour gaat bio
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?