- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De groep Carrefour verwerft 17 % van de aandelen van Showroomprivé, de tweede grootste speler op de markt van de besloten verkoop. Een volgende stap in de omnichannel strategie van de retailer.
Carrefour heeft aangekondigd dat het 17 % van de aandelen van Conforama in de Franse flash sales-groep Showroomprivé heeft gekocht. De retailer moest daar 17 miljoen euro voor neertellen, bijna de helft van het bedrag dat Conforama in mei moest betalen voor dezelfde aankoop. De reden? Het financiële schandaal dat boven het hoofd hangt van Steinhoff, het moederbedrijf van de meubelwinkel.
De twee oprichters van Showroomprivé, Thierry petit en David Dayan, hebben in totaal zo’n 27,17 % van de aandelen in handen en 40,42 % van de stemmen. In tegenstelling tot Carrefour dat over 16,86 % van de aandelen en 13,67 % van de stemmen beschikt. Het ziet er niet naar uit dat Carrefour in de komende 18 maanden nog een bod zal doen om showroomprivé helemaal in handen te krijgen. Mocht de retailer dat wel doen, dan hangt hem immers een grote boete boven het hoofd. “Carrefour zal een toeslag betalen aan Conforama als het binnen de 18 maanden na de overname een nieuwe overnamebod doet op Showroomprivé. Die toeslag komt overeen met het verschil tussen de prijs van het overnamebod, dat Carrefour dan ook meteen zal betalen, en de aankoopprijs (13,5 euro) vermenigvuldigt met het aantal aandelen dat Conforama heeft afgestaan.” Deze overname is dus zeker een strategische zet van Carrefour.
Deze samenwerking past perfect binnen de strategie van beide groepen om een omnichannel aanpak te ontwikkelen. Daarnaast dekt het ook aspecten op het vlak van onder meer marketing, logistiek en data. “Deze samenwerking is een volgende stap in de versnelling van onze digitale strategie, vanuit een omnichannel aanpak. Carrefour kan hierdoor toetreden tot de markt van besloten verkoop. Ik ben dan ook overtuigd van de kwaliteit van het Showroomprivémanagement en de kansen die door de operationele coöperatie tussen onze twee groepen ontstaan zijn”, verklaart Alexandre Bompard, CEO van Carrefour.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?