- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een koude douche voor de beursanalisten: terwijl ze hadden verwacht dat de tweede grootste distributiegroep ter wereld voor het eerste semester van 2011 een bescheiden winst van 31 miljoen euro zou realiseren, liet de groep afgelopen dinsdag weten dat ze in diezelfde periode een nettoverlies van 249 miljoen zouden optekenen. In deze context overtuigde evenwel het Belgische filiaal – tot nu altijd de slechtste leerling van de klas – met bemoedigende resultaten sinds de herstructurering. De Franse afdeling daarentegen (40% van het totaal) stelt teleur: de verkoop zakt terug (-0,2%) en de nettowinst is in vrije val. Deze vaststelling zet Lars Olofsson ertoe aan om de fouten uit het verleden niet met fluwelen handschoenen aan te pakken. James Mc Cann, ex-Tesco en verantwoordelijke voor de Franse markt, heeft in mei van dit jaar zijn bureau mogen leegmaken (hij heeft ondertussen asiel gevonden bij Ahold). James Mc Cann heeft veel projecten opgestart sinds zijn aankomst bij Carrefour, misschien een beetje té veel, als we Lars Olofsson mogen geloven. Hij wil absoluut de beslissingsmacht terug bij de winkels leggen: “We hebben te veel, te snel willen doen. Het management in Frankrijk heeft de werkgroepen overbelast. Dat heeft de beslissing om de organisatie te centraliseren versterkt. (…) We kunnen niet alles centraliseren. Dat is gewoonweg onmogelijk. (…) Als u iemand kent die beslissingen kan nemen voor het miljoen klanten dat wij elke dag bedienen, dan mag u het nu zeggen.” De baas van de groep veroordeelt ook scherp de beslissing om het accent te leggen op promotie. Daardoor werd de prijszetting van de basisproducten ernstig verwaarloosd. De nieuwe verantwoordelijke voor de Franse markt, Noël Prioux, heeft dus als eerste taak het concurrentiële nadeel tov Leclerc weg te werken. Daarnaast moet hij de hele machine herlanceren met een relanceplan dat “Reset” werd gedoopt. Dit uitgebreide programma moet ervoor zorgen dat ook andere parameters worden bewaakt, zoals het enorme out-of-stock gehalte, dat bedraagt momenteel maar liefst 7% in food en 18% in non-food.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?